[scheikunde] Vrijheidsbeeld reactie carbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Vrijheidsbeeld reactie carbonaat

Hoi iedereen,

De examens schieten op en ik ben druk aan het voorbereiden.

Tijdens het oefenen kwam ik echter een vraag tegen die ik niet helemaal snapte, zou iemand die mij misschien kunnen uitleggen?

'Het vrijheidsbeeld in New York is van koper Het beeld is bedekt met een groen laagje vaste stof Dit komt doordat het koper met stoffen uit de vochtige verontreinigde lucht van New York is omgezet onder vorming van groene, slecht oplosbare koper(II)verbindingen Eén van die verbindingen heeft de formule Cu4(OH)6SO4. Eén van de stofen waarme koper in dit geval eeft gereageerd is zwaveldioxide.

Op veel koperen voorwerpen die met vochtige lucht in contact staan, vindt men (slecht oplosbare) koper(II)verbindingen waarin carbonaat voorkomt, bijvoorbeeld Cu2CO3(OH)2. Als gevolg van de invloed van zure regen komen op het Vrijheidsbeeld echter geen carbonaten voor. Men kan met een eenvoudige kwalitatieve proef aantonen dat op het Vrijheidsbeeld geen carbonaten voorkomen Men schraapt daartoe wat van het groene laagje af en voegt aan de afgeschraapte stof een oplossing van een stof X toe

Vraag: Geef de formule van een stof X die voor deze proef geschikt is en geef de formule(s) van de stf(fen) die daarbij zou(den) onstaan als wèl carbonaten aanwezig zouden zijn.

Ik dacht als antwoord te kijken in BinasTabel 45A. Daar vond ik dat onderandere Ag+ slecht reageert met carbonaat. Dus ik dacht dat stof X wel AgNO3 kon zijn.

Toen ik dit nakeek bleek het echter te gaan om een zuur. Stof X moet een zuur zijn.

Ik snap echter niet hoe je nou weet dat je hier een zuur moet kiezen en waarom je niet in BinasTabel 45 moet kijken.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt!

groetjes Cynthia

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Vrijheidsbeeld reactie carbonaat

een carbonaation met een zuur geeft koolzuur, als er carbonaat in je mengsel zit en je gooit er een zuur bij, dan gaat het CO2 bubbelen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vrijheidsbeeld reactie carbonaat

Een combinatie van zilverionen en carbonaationen zullen echt niet slecht reageren, juist heel goed, en wel tot het slecht oplosbare zilvercarbonaat. Niet reactiviteit en een oplosbaarheidsconstante verwarren alstublieft.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Vrijheidsbeeld reactie carbonaat

Het probleem is dat jij in een oplossingstabel hebt gekeken.

Dus op het moment dat de koper zouten in oplossing zijn zou je goed aan kunnen tonen met Ag+ dat er carbonaten in je oplossing zitten.

Echter zijn je koper zouten niet in oplossing het is een vast product

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vrijheidsbeeld reactie carbonaat

Ah ok!

Dus mijn fout hier is te snel dingen aannemen.

Er is dus geen sprake van een oplossing maar van een vaste stof.

Dus daarom geen BT45.

Super bedankt!

(Sorry voor de late reactie trouwens!)

Reageer