Springen naar inhoud

Oploswarmte berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Cheryl_CF

Cheryl_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2011 - 15:53

Ik moet voor scheikunde de oploswarmte van een aantal zouten berekenen en ik heb alleen beschikking over de informatie in Binas. In Binas zelf staat geen tabel waar de oploswarmten in staan. Volgens mijn leraar zou je het kunnen bereken met onder andere de hydratie-energie. Ik kom er zelf niet uit en ik kan geen uitleg vinden die ik snap.

Zou iemand mij kunnen helpen?

De zouten die ik moet berekenen zijn chloridezouten, waaronder natriumchloride, magnesiumchloride, calciumchloride en aluminiumchloride.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 mei 2011 - 10:51

Je hebt de niet alleen de hydratatie-energie van alle ionen maar ook de roosterenergie van elke stof nodig.

hydratatie-energie = energie die toegevoerd moet worden als een mol vrije ionen in water gebracht worden en dan gehydrateerde ionen vormen

roosterenergie = energie die toegevoerd moet worden als een mol van de verbinding uit de vrije ionen overgaat in de kristallijne toestand

Oploswarmte, hydratatie-energie en roosterenergie vormen als het ware een driehoekig kringproces. Met twee gegeven kun je de derde berekenen omdat de totale energieverandering in het kringproces altijd nul is.
Hydrogen economy is a Hype.

Cheryl_CF

Cheryl_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2011 - 20:54

Oke dus stel ik bereken de oploswarmte van Natriumchloride

De roosterenergie is -7,8 * 10^5 J/mol
Hydratie-energie is -7,7 * 10^5 J/mol
Om op nul uit te komen moet de oploswarmte dan 15,5*19^5 J/mol zijn

Dit klopt echter niet met de waarde die op wikipedia wordt gegegeven.
Hier heeft sodiumchloride een waarde van +3,88 kJ/mol

Cheryl_CF

Cheryl_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2011 - 21:02

Op http://olo.twenteaca...1/onderwerp/489 wordt beweerd dat de oploswarmte de som van de ionisatiewarmte en de hydratiewarmte is.
Volgens die berekening zou de oploswarmte van NaCl
1.4*10^5 + -7,7*10^5 = -6,3*10^5
Dit is weer een andere waarde.
Wat is de goede manier?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 mei 2011 - 11:15

Je moet wel op het teken letten wanneer je getallen combineert om iets anders te berekenen.

Verschillende bronnen geven ietwat verschillende waardes voor Rooster- en Hydratatie-energie, maar het gaat hier alleen om het principe:

Roosterenergie NaCl = -780 kJ/mol (jouw getal)

Hydratatie-energie Na+ = -406 kJ/mol (mijn getal)
Hydratatie-energie Cl- = -363 kJ/mol (mijn getal)

Oploswarmte = Hydratatie-energie van alle ionen minus Roosterenergie van verbinding

Oploswarmte NaCl = (-406 + -363) - (-780) = +11 kJ/mol

Je ziet nu ook dat geringe afwijkingen in gebruikte waardes voor Rooster- of Hydratatie-energie een enorme invloed hebben op de berekende Oploswarmte.

Lees eventueel meer over de Born-Haber Cyclus.
Hydrogen economy is a Hype.

Cheryl_CF

Cheryl_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2011 - 20:06

Okee bedankt ik snap het.

Verder heb ik nog een vraag. Ik heb een experiment gedaan met 6 verschillende zouten. NaCl, KCl, CaCl2, MgCl2, AlCl3 en FeCl3.
Elke keer werd 0,05 mol van een zout op een bepaalde hoeveelheid ijs gestrooid. Onze verwachting was dat zouten met een +-ion met een hogere valentie in 10 minuten een groter deel van het ijs zouden laten smelten. Voor alle zouten klopte deze hypothese behalve voor Magnesiumchloride. Deze liet het ijs veel sneller smelten dan alle andere zouten.

Is Magnesiumchloride een toevallige uitzondering en aan welke eigenschap ligt dit waarschijnlijk?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures