[scheikunde] Kz en Kb opstellen,

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Kz en Kb opstellen,

het volgende snap ik niet:

over het algemeen heb je bij de reactie HZ --> H+ + Z- de zuurconstante Kz= rechts gedeeld door links, dus [H][Z]/[HZ]

en bij een buffer krijg je HZ --> H + Z geeft Kz = [H][Z]/[HZ]0-[H]

allemaal logisch tot nu toe

nou las ik net dit:

NH3(aq) + H3O+(aq) --> NH4+(aq) + H2O(l)

Kz = [NH3][H3O]/[NH4] oftewel omgekeerd, links gedeeld door rechts

mijn vraag is dus, wanneer is het links gedeeld door rechts en wanneer andersom? heeft dat met het water in de reactievergelijking te maken, nee toch?

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

een Kz, is een zuurconstante, het zuur in de reactie staat dan ook onderaan.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

een Kz, is een zuurconstante, het zuur in de reactie staat dan ook onderaan.
dus... het zuur staat ALTIJD onderaan, of het zuur staat bij de Kz onderaan, en de base staat bij de Kb onderaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

Die constantes zeggen niets meer en niets minder hoeveel zuur of base is gehydrateerd tov de beginhoeveelheid zuur of base. Zie het als een soort percentage, maar dan zonder de x100%. Zou die dus ooit groter dan 1 kunnen worden? Denk even logisch na en je weet het antwoord.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

Die constantes zeggen niets meer en niets minder hoeveel zuur of base is gehydrateerd tov de beginhoeveelheid zuur of base. Zie het als een soort percentage, maar dan zonder de x100%. Zou die dus ooit groter dan 1 kunnen worden? Denk even logisch na en je weet het antwoord.
dit snap ik niet echt:S dat ligt er toch maar net aan hoeveel het hydrateerd?:S

bij hz --> h + z met 40%:60% moet rechts dan bovenaan, is dit andersom dan moet links bovenaan, maar deze beredenering klopt niet toch>?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

Precies, maar die verhouding ligt dus altijd vast: en geconjugeerde base en zuur zijn dus de producten van een zuur-basereactie. Dus het sterkste koppel voor de pijl, het zwakste koppel na de pijl.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

Precies, maar die verhouding ligt dus altijd vast: en geconjugeerde base en zuur zijn dus de producten van een zuur-basereactie. Dus het sterkste koppel voor de pijl, het zwakste koppel na de pijl.
ik moet dus kijken naar de kz en kb? zolang het paar op de linkerpagina staat is kz groter en dus zuur onderaan, op de rechterpagina (binas 49) kb groter dus base onderaan??

alleen...bij zuur-base reacties is het reactieproduct toch ALTIJD zwakker? het is toch net als bij redox dat de reactie anders niet plaatsvind?(ik bedoel hier zuur boven base)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kz en Kb opstellen,

Fuzzwood schreef: Precies, maar die verhouding ligt dus altijd vast: en geconjugeerde base en zuur zijn dus de producten van een zuur-basereactie. Dus het sterkste koppel voor de pijl, het zwakste koppel na de pijl.
ik moet dus kijken naar de kz en kb? zolang het paar op de linkerpagina staat is kz groter en dus zuur onderaan, op de rechterpagina (binas 49) kb groter dus base onderaan??

alleen...bij zuur-base reacties is het reactieproduct toch ALTIJD zwakker? het is toch net als bij redox dat de reactie anders niet plaatsvind?(ik bedoel hier zuur boven base)
Juist, dat is het ook, vandaar dat de reactieproducten altijd bovenaan de breuk staan.

Reageer