[scheikunde] Vetweefsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

[scheikunde] Vetweefsel

Kan iemand mij helpen met vraag 7 van dit eindexamen ( http://www.eindexamens.leidenuniv.nl/nieuw...0II_opgaven.pdf )

Het bloed transporteert de nicotine vervolgens naar de hersenen, waar het in het vetweefsel

wordt opgeslagen. Wanneer de nicotine uit de hersenen verdwijnt, krijgt de roker zin om

opnieuw een sigaret op te steken.

Leg uit in welke vorm de nicotine in het vetweefsel van de hersenen zal voorkomen: in de

vorm van Nic of in de vorm van NicH+.

Antwoord:

• vetweefsel (van de hersenen) is hydrofoob / apolair 1

• Nic moleculen zijn hydrofoob / apolair of NicH+ ionen zijn hydrofiel / niet hydrofoob /

polair en conclusie

Waarom is vetweefsel hydrofoob/apolair en hoe had ik dit kunnen weten? Waarom zijn nic moleculen hydrofoob/apolair en NicH+ het omgekeerde? Ik snap dat iets hydrofoob is als het geen waterstofbruggen kan vormen, maar ik zie niet hoe dit hier van toepassing is, tenzij tussen Nic en H een verschillende elektronegativiteit heerst (ik weet niet waarom ik dat aan moet nemen).

Mijn dank is groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vetweefsel

Van vetten en andere soorten koolstofketens hoor je te weten dat ze apolair zijn, puur omdat ze alleen (en voor vetten voornamelijk) uit covalente bindingen zijn opgebouwd, die wat voor dipoolinteracties dan ook (en daar schuif ik waterstofbruggen even onder al is dat niet helemaal juist) als ongunstig beschouwen.

Zie je niet een heel groot verschil tussen Nic en NicH+? Wat weet je over het algemeen van ionen?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [scheikunde] Vetweefsel

Nu je het zegt, realiseer ik mij dat vet inderdaad hydrofoob is, want hij lost slecht op in water. NicH+ is een ion en lost goed op in water en Nic is geen ion en lost niet goed op in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vetweefsel

Precies, en daarmee heb je je vraag dus beantwoord ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [scheikunde] Vetweefsel

Bedankt!

Reageer