Chemisch rekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Chemisch rekenen

Hoi,

Nee, nu eens geen vraag over hoe iets te berekenen. ;) Ik ga chemisch rekenen uitleggen aan eerste jaars: een opdracht die ik zelf heb uitgekozen ivm verplichte extra activiteiten op school. Daarbij wil ik proberen zo veel mogelijk goed door te geven. Ik heb al m'n 'lesstof' af, maar ben niet tevreden over het gebruik van de symbolen. Vooral met de 'm' en 'M' zijn er enkele varianten wat een hoop verwarring sticht. Misschien zijn er andere symbolen die ik niet ken of niet aan heb gedacht? Of misschien gebruik ik symbolen die jullie niet bekend voorkomen (en dus fout zijn)?

m, massa

Mm, molaire massa

Vm, molair volume

cm, massaconcentratie (ergens anders vond ik m als symbool)

M, molaliteit

M, molariteit > daarbij komt dat molair ook als M wordt geschreven...

c, chemische concentratie (ongeveer hetzelfde als molariteit)

Weet iemand of en hoe ik dit een stuk makkelijker kan maken? Want op de pc kan ik makkelijk aangeven wanneer een symbool schuingedrukt moet zijn, maar als ik schrijf is dat al veel moeilijker.

Alvast bedankt.

Re: Chemisch rekenen

De symbolen voor de diverse eenheden zijn niet formeel vastgelegd en afhankelijk van het kennisdomein dat ze gebruikt.

M/m is een symbool voor diverse eenheden en je zult in uitleg aan de studenten duidelijk moeten formuleren voor welke eenheid welk symbool staat.

Als je meer over eenheden wilt weten dan kijk je naar de IUPAC list hierin wordt meestal wel aangegeven welk symbool geaccepteerd is voor een eenheid.

Zie volgende link.

http://goldbook.iupac.org/index.html

Ik denk niet dat je er blij van wordt.

Bijv. :amount concentration,

Amount of a constituent divided by the volume of the mixture. Also called amount-of-substance concentration, substance concentration (in clinical chemistry) and in older literature molarity. For entities B it is often denoted by .

The common unit is mole per cubic decimetre () or mole per litre () sometimes denoted by M.

Berichten: 4

Re: Chemisch rekenen

Hoi Gerard,

Hartelijk dank voor je antwoord.

Ik zal eens een blik werpen op die lijst. Maar dan weet ik in ieder geval zeker dat hier geen officiële richtlijnen voor zijn zoals bij de SI eenheden bijv wel het geval is. Dan ga ik proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, eventueel met wat extra schrijfwerk als dat nodig is (bijv conc en massaconc).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemisch rekenen

Daar moet je maar aan wennen. Uiteindelijk zijn de enige symbolen die vaststaan, de symbolen van de elementen.

Berichten: 677

Re: Chemisch rekenen

Symbolen voor grootheden zijn inderdaad nooit volledig te standaardiseren. Het komt er dus op aan om elk symbool van een grootheid ondubbelzinnig te definiëren.

In principe worden symbolen van grootheden, zoals massa, volume enz. altijd cursief gedrukt. Symbolen van eenheden daarentegen worden altijd recht gedrukt.

Dus: m = 5 kg

en: V = 3 L

De begrippen "molariteit" en "molaliteit" worden best niet gebruikt als eenheid, maar vervangen door, resp. mol.L-1 en mol.kg-1

Berichten: 318

Re: Chemisch rekenen

Misschien kun je er nog aan toevoegen dat je wat afspreekt met andere leerkrachten.

Ik had er vroeger altijd een hekel aan nieuwe symbolen te moeten gebruiken voor dezelfde grootheden.

Het kan handig zijn op voorhand af te spreken wat je op die school gebruikt, zodat de leerlingen later niet (al te) verward worden met de symbolen...

Reageer