[scheikunde] Cis/trans

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

[scheikunde] Cis/trans

Kan iemand mij helpen met deze vraag:

Afbeelding

Antwoord:

Afbeelding

Ik snap niet helemaal waarom het antwoord er zo uit ziet. Waar heeft de cis/trans onderscheiding hier betrekking op. De omschrijving in de vraag - Wanneer in deze opgave wordt gesproken over dubbele bindingen in de cis- respectievelijk

trans-configuratie, wordt daarmee bedoeld dat het gedeelte van het molecuul rond de

desbetreffende dubbele binding
de cis- respectievelijk trans-configuratie bezit
- vind ik heel vaag. Welk gedeelte? Wat wordt er bedoeld?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Cis/trans

Tussen de koolstofatomen 9 en 10 zit een dubbele binding, en ook tussen de koolstofatomen 12 en 13 zit een dubbele binding.

Beide dubbele bindingen kunnen een cis- en trans-configuratie hebben.

Ze vragen alleen om het stukje van het molecuul rondom die dubbele bindingen (juist bedoeld om jou een boel tekenwerk te ontnemen).

Teken dus wat er gebeurt met koolstofatomen 8 t/m 14 als de dubbele bindingen als ze om zijn geklapt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [scheikunde] Cis/trans

Bedankt! Ik heb nu ook de H-atomen getekend en nu is volgens mij wel duidelijk geworden wat er met cis en trans bedoeld wordt:

Afbeelding

Afbeelding

Bij Cis zitten de H's aan een kant, en bij trans zitten de H's aan de over kanten. Volgens mij klopt het nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Cis/trans

Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer