[scheikunde] Oxidatie cyclohexanol met natriumhypochloriet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Oxidatie cyclohexanol met natriumhypochloriet

Hallo allen,

Ik heb even een vraag: Voor een proefbespreking moet ik een voorschrift aanpassen voor de oxidatie van cyclohexanol naar cyclohexanon. het gaat hier om een oxidatie met natriumhypochloriet (NaOCl). Vanuit school heb ik meegekregen dat ik goedkope bleekloog moet gebruiken met een percentage actief chloor (deze weet ik nog niet). Ik moest van school alvast een berekening geven om het voorschrift aan te passen op hoeveel ml NaOCl ik moet toevoegen bij de oxidatie.

Hiermee ben ik dus aan de slag gegaan. Als tip vanuit school kreeg ik mee om in het boek Vogel Quantitative Inorganic Chemistry te zoeken naar de verhouding tussen het actief chloor gehalte en het gehalte OCl-. Dit heb ik gedaan en toen stuitte ik op de volgende reactievergelijking:

OCl-+ Cl- + 2 H+ --> Cl2 + H2O

Hieruit maakte ik een verhouding OCl- : Cl- = 1 : 1

Ik heb een definitie gevonden voor actief chloor die stelt dat actief chloor= de hoeveelheid elementair chloor (in g) die kan worden gemaakt door 100 g v/d stof te mengen met een overmaat aan HCl.

Vervolgens ben ik begonnen aan een berekening voor een actief chloor gehalte van 15%. Volgende de definitie van actief chloor betekent dit dat er 15 g actief chloor in de oplossing zit. De molmassa van Cl is 35,453 g/mol. Hieruit kom ik op een aantal mol van 15/35,453= 0,423 mol Cl. Vanuit de verhouding kom ik dan op 0,423 mol OCl-.

Vervolgens heb ik gekeken naar het aantal mol dat in het voorschrift staat en hoeveel zij hebben toegevoegd. Dit was 1,19 mol en 66 ml (ook hadden ze hun gehalte gegeven van 1,80 M).

Vanaf hier liep ik spaak. Ik weet hoeveel mol OCl- ik heb en hoeveel mol OCl- er in het voorschrift is gebruikt en het gehalte + volume.

gebruik makend van de formule V1 x M1= V2x M2

66 x 1,19= ?? x 0,423

??= (66*1,19)/0,423= 185,67 ml

Klopt mijn redenering tot dit antwoord?

Ook heb ik nog een vrij basic vraag: wordt met actief chloor Cl- of Cl2 bedoeld?

Groeten,

Shayol

PS. Ik hoop dat mijn verhaal niet al te warrig is en op de juiste plek staat.

Reageer