[scheikunde] Slope

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[scheikunde] Slope

Beste,

Wanneer er 2 methodes met elkaar vergeleken worden, kan er een correlatietest worden uitgevoerd. Hierbij worden de resultaten tegen elkaar uitgezet, waardoor men een trentlijn trekt. Van deze trentlijn (lineair) wordt de slope berekend.

Maar wat houdt de slope in? Ik weet dat hij zo dicht mogelijk bij 1 moet liggen maar waarom?

Slimmertje

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Slope

Het lijkt mij dat wanneer de slope (=correlatie coefficient R) 1 is, dat voor elke waarde van Y de waarde X hetzelfde is. Dat geeft de beste correlatie aan. Overigens wordt er voornamelijk met R2 gerekend als het om correlatie gaat, zodat kleine verschillen in waardes een exponentieel effect hebben op de correlatie.

Re: [scheikunde] Slope

Kun je de formule geven van de trendlijn?

Welk symbool geeft de slope hierin weer?

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Slope

Het is bij ons op school ten strengste verboden om de correlatiecoëfficiënt te gebruiken om de lineariteit van de kalibratielijn te testen!

Wij moeten allerlei model-berekeningen uitvoeren om aan te tonen dat de lijn lineair is (en elke X-waarde dezelfde Y-waarde heeft).

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Slope

LizanneS schreef:Het is bij ons op school ten strengste verboden om de correlatiecoëfficiënt te gebruiken om de lineariteit van de kalibratielijn te testen!

Wij moeten allerlei model-berekeningen uitvoeren om aan te tonen dat de lijn lineair is (en elke X-waarde dezelfde Y-waarde heeft).
Ik snap niet precies wat je probeert aan te vechten? Het is immers al gegeven dat de correlatie tussen X en Y lineair is.

Edit:

Ik snap je reactie nu. Je hebt inderdaad groot gelijk dat je altijd eerst de lineairiteit moet testen vanuit al je experimentele waardes, en dat je dit nooit mag aannemen enkel vanuit je trendlijn.

Re: [scheikunde] Slope

Even een hint als de slope 1 is wil dat helemaal niet zeggen dat de correlatiecoefficient 1 is en omgekeerd.

kun je de vragen nog beantwoorden dan kunnen we verder. ;)

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Slope

Gerard schreef:Even een hint als de slope 1 is wil dat helemaal niet zeggen dat de correlatiecoefficient 1 is en omgekeerd.

kun je de vragen nog beantwoorden dan kunnen we verder. ;)
Edit: VERWIJDERD

Ik had per ongeluk het antwoord verklapt dus dat heb ik maar verwijderd. Inderdaad Gerard, ik snap het nu eindelijk ook… Ik heb al zo lang geen statistiek meer gehad.

Reageer