Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Moet Salomon Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ja zeer zeker, Kalou is een grote aanwinst voor Oranje en kan het verschil maken op het WK

Nee, we hebben genoeg goede voetballers en zonder Kalou kunnen we ook schitteren op het WK



wat is jullie mening?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Voetbal en landsbelang zijn niet het zelfde. Kalou mag van mij best genaturaliseerd worden. Denk maar zo: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Tja, ik vind het een beetje tweeledig.

1. Iedereen is gelijk.

Waarom zou Kalou voorang krijgen boven de gemiddelde Ivoriaan? Artikel 1 van de grondwet zegt nou eenmaal dat iedereen gelijk behandeld dient te worden. Als de jan modaal vanuit Ivoorkust hierheen komt moet ie ook gewoon een tijd wachten totdat hij Nederlander mag worden. Kalou dus ook.

2. Topsportersclausule

De topsportersclausule zegt dat als je een waardevolle toevoeging bent voor de Nederlandse sport dat je dan in aanmerking komt voor versnelde naturalisatie. Kalou is (in de ogen van kenners als Cruijf en Van Basten) een waardevolle toevoeging voor de Nederlandse sport. Ik ga er vanuit dat Cruijf en Van Basten meer kennis van zaken hebben dan de gemiddelde ambtenaren bij Vreemdelingenzaken, dus in dat geval zou je zeggen dat Kalou in aanmerking komt voor versnelde naturalisatie.

Dit is puur juridisch bekeken. Mijn eigen mening is echter dat de topsportersclausule nonsens is. Het is gewoon in strijd met artikel 1 van de grondwet vind ik. Je zegt nu gewoon "Iedereen is gelijk, behalve als het ons niet goed uit komt". Daarnaast vind ik Kalou geen noodzakelijke aanvulling van het NL elftal. We hebben ook nog Van Nistelrooy, Kuijt, Castelen, Makaay, Robben, Van Persie, Huntelaar, Vennegoor of Hesselink en mocht de nood aan de man zijn kunnen we Kluivert ook nog oproepen. Hoe hard hebben we Kalou dan nodig?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 26

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik vind niet dat je iemand versneld moet naturaliseren omdat hij toevallig een bekende voetballer is. Er zijn nog veel meer asielzoekes die daarop wachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Kalou moet lekker voor Ivoorkust blijven voetballen. Anders kan je als land iedereen wel asiel verlenen om zo een sterrenelftal te vormen. Ik persoonlijk vindt dat iedereen in het Nederlands elftal op zijn minst in Nederland opgegroeid dient te zijn.

Argumenten die gebruikt worden zijn ook dat meneer Kalou veel verdient en zo geen druk legt op het belastingsysteem in NL. Echter, volgend jaar voetbalt hij waarschijnlijk in het buitenland en draagt daar lekker belastig af in plaats van hier.

En een mooie die ik ergens heb gelezen (ingezonden brief in een krant):

Ik ken een poolse **** die heel goed kan p**pen. Zij is echt een meerwaarde voor mij (en misschien wel voor heel Amsterdan of NL). Mag zij nu ook voor een versnelde procedure in aanmerking komen???
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Kalou moet lekker voor Ivoorkust blijven voetballen. Anders kan je als land iedereen wel asiel verlenen om zo een sterrenelftal te vormen. Ik persoonlijk vindt dat iedereen in het Nederlands elftal op zijn minst in Nederland opgegroeid dient te zijn.
Ben ik het helemaal mee eens. Er komt nog eens een tijd waarin scouts van de bondscoach op stap gaat naar donker Afrika, daar alle talenten hierheen (Nederland) laat komen, laat naturaliseren en in het Nederlands elftal laat spelen. Dan is toch het hele idee van nationale teams weg? Ook vind ik niet dat de bondscoachs en/of Johan Cruijff zich hiermee moeten bemoeien: als Kalou echt per se Nederlander wil worden, wacht hij maar een tijdje, hij is nog jong en er liggen nog veel WK's in de toekomst. En daarbij: als hij een Nederlands paspoort krijgt kan je er donder op zeggen dat hij binnen een jaar weg is naar een Europese topclub. Een speler met een EU-paspoort is erg geliefd in Europa. Dan is alles wat hem met Nederland verbindt een stukje papier, want verder woont/werkt hij er niet meer, komt er niet vandaan en spreekt de taal niet.

Gewoon Ivoriaan laten, die Kalou!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik vind dat je hem moet naturaliseren, omdat hij duidelijk binnen die topsportersclausule valt. De redenering dat Verdonk het wel beter zal weten dan mensen als Van Basten en Cruijff (inclusief haar briljante opmerking dat zelfs als we dankzij Kalou het WK winnen, in december niemand zich dat nog herinnerd...) vind ik absurd: zij is in mijn ogen geen expert en dus moet ze gewoon de wet toepassen. Daarom ja: legaliseren omdat dit in de wet toegestaan is.

Overigens vind ook ik de totale topsporterclausule belachelijk en zou die meteen afgeschaft moeten worden, maar dat is een andere discussie (net als mijn hekel aan voetbal in het algemeen).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik ben geen Nederlander maar ik heb op het nieuws gezien waar het over gaat en ik vind niet dat hij een voorkeursbehandeling zou moeten krijgen. Voetbal zou niet zijn ticket naar een paspoort moeten zijn, er zijn meer mensen die snel van nationaliteit willen veranderen maar die krijgen toch ook geen voorkeursbehandeling? Voetbal is niet echt landsbelang... wat maakt het uit, buiten voor de sfeer en wat wereldfaam, of jullie nu alle matchen verliezen of de finale winnen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Elmo schreef:Ik vind dat je hem moet naturaliseren (...)

Overigens vind ook ik de totale topsporterclausule belachelijk en zou die meteen afgeschaft moeten worden
Precies. Op het moment bestaat die topsportersclausule, en kan/mag hij worden gehanteerd. Ik zou het als ik in de politiek zou zitten echter wel een mooie gelegenheid vinden om, nadat hij is genaturaliseerd, heel die regeling eens te evalueren.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik vind dat het Nederlandse elftal uit Nederlanders moet bestaan.

Wil dus zeggen, mensen in Nederland of de voormalige Nederlandse gebiedsdelen geboren zijn.

Een paspoort doet er niet toe. Dat moeten we maar afschaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Strikt juridisch gezien is er idd. niets dat zijn naturalisatie in de weg staat. Op dat vlak ben ik dan ook geneigd om "ja" te zeggen. Van de andere kant ben ik het volledig eens met Ger die zegt : "Het is gewoon in strijd met artikel 1 van de grondwet vind ik. Je zegt nu gewoon "Iedereen is gelijk, behalve als het ons niet goed uit komt"." Dus moreel gezien zou hij in feite niet mogen rekenen op een versnelde naturalisatie, hetgeen uiteraard niet noodzakelijk gelijk hoeft te staan met "nooit".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik zie hoe dan ook het verband tussen het Oranje-elftal en het landsbelang niet. :roll: Maar dat zal wel aan mij liggen. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik zie het verband niet tussen goed kunnen voetballen, en meer recht hebben op een Nederlands paspoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik zie het verband niet tussen goed kunnen voetballen, en meer recht hebben op een Nederlands paspoort.
De wet blijkbaar wel :wink:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Moet Kalou uit landsbelang versneld genaturaliseerd worden?

Ik begrijp de steun voor voetbal ook niet.

Nederlanders zijn individualisten. Daarom presteren ze ook in dat soort sporten. Vooral Brabant.. :roll:

Voetbal als volkssport nummer 1 heeft dan ook meer met de kantines te maken dan wat anders.

Kijk, een Belg die draait er niet omheen. Die gaat gewoon even gezellig naar café. Een Nederlander doet hetzelfde via een voorspelbare Calvinistische omweg.. Hij gaat naar het voetbal.

Ook een kroeg, maar het valt niet zo op... :D

Reageer