[scheikunde] Halfreactie opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

[scheikunde] Halfreactie opstellen

Als warm, geconcentreerd zwavelzuur aan amino-ethaanzuur (C2H5O2N) wordt

toegevoegd, treedt een redoxreactie op. Bij deze reactie ontstaan CO2, SO2, NH4+ en H2O. Geef van deze redoxreactie de vergelijkingen van de halfreacties en leid daaruit de

vergelijking van de totale reactie af.
De halfreactie van zwavelzuur (oxidator) heb ik gewoon uit binas kunnen overpennen:

H2SO4 + (2H+) + (2 e-) → SO2 + 2 H2O

Nu vraag ik mij af of de redenatie achter het opstellen van de andere vergelijking klopt.

C2H5O2N reageert als reductor, dus aan de andere kant van de pijl moeten in ieder geval komen te staan: NH4+ en CO2

Dus na het deels kloppend maken:

C2H5O2N -> 2 CO2 + NH4+

Voor de pijl moet H2O staan zodat de O-balans klopt. Dus:

C2H5O2N + 2 H2O -> 2 CO2 + NH4+

Nu moet er achter de pijl H+ staan, zodat de H-balans klopt.

C2H5O2N + 2 H2O -> 2 CO2 + NH4+ + 5H+

En tenslotte de elektronen achter de pijl zodat de ladingen kloppen.

C2H5O2N + 2 H2O -> 2 CO2 + NH4+ + 5H+ + 6e-

Nu vraag ik mij af of ik het zo moet beredeneren, want ik weet immers niet wat er precies voor en na de pijlen moet staan, maar ik weet het wel als ik zo stap voor stap de reactie kloppend probeer te maken.

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Halfreactie opstellen

Staat de halfreactie van amino-ethaanzuur niet in de Binas?

En op het einde, bij je totale reactie, mis je een aantal stoffen die je volgens de opdracht wel hoort te hebben:
CO2, SO2, NH4+ en H2O
Ik vraag me af of je zelf een halfreactie kunt beredeneren? Want na mijn mening weet je niet hoeveel elektronen er vrij komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [scheikunde] Halfreactie opstellen

Het antwoord dat ik in post #1 gaf is wel correct. Het ging om de redenatie.

Nee, de halfreactie van amino-ethaanzuur staat niet in Binas. Het idee is denk dat je hem zelf afleidt.

Verder heb ik alleen de halfreacties gegeven, uiteraard moet je ze nog bij elkaar optellen en de totaalreactie geven, maar daar ging het mij nu niet om. Alle stoffen staan in de beide halfreacties.

Reageer