Ijklijn maken (molaire extinctiecoefficient)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Ijklijn maken (molaire extinctiecoefficient)

Hallo mensen,

Ik moet een ijklijk maken voor de bepaling van het gehalte paracetamol in een tablet. in de opdracht staat dat ik een ijklijn moet maken door gebruik te maken van de molaire extinctie coefficient. Echter is me niet duidelijk hoe ik dit moet doen.

''De molaire extinctiecoëfficiënt van p-aminofenol is: log molaire extinctiecoeficient = 3,78

De wet van Lambert-Beer gaat op in het concentratiegebied van 2 tot 20 mg/l.''

''Bereid, uitgaande van de paracetamolstockoplossing vijf standaard- oplossingen + een blanco (de ijklijn) met een eindvolume van 10,00 ml. Gebruik bij de berekening van de te doseren volumina de molaire extinctiecoëfficiënt

Vul de reageerbuizen aan tot 10 ml met 0,1 M natriumhydroxide-oplossing en homogeniseer de oplossingen met behulp van de Vortex (5.4)''

kan iemand mij helpen?

Re: Ijklijn maken (molaire extinctiecoefficient)

Bereken eerst de molaire extinctiecoëfficiënt en daaruit de extinctie van de 2 en 20 mg/l oplossingen.

Hoe wordt de paracetamol stockoplossing gemaakt en wat is de concentratie van deze stock?

Berichten: 3

Re: Ijklijn maken (molaire extinctiecoefficient)

Beste Gerard,

Dankjelwel voor de reactie. de concentratie van de stock is 500mg/l. Ik snap alleen niet hoe dit allemaal op zn plek valt?

stel ik wil een ijklijn maken met 5 oplossingen, hoe dien ik dat dan te doen en waar komt de molaire extinctiecoefficient in het verhaal?

bij voorbaat bedankt,

John

Re: Ijklijn maken (molaire extinctiecoefficient)

Het zijn 2 verschillende zaken, je maakt de ijklijn uit de 500 mg/l oplossing door eerst een 10 malige verdunning te maken tot 50 mg/l voor de de definitieve ijklijn moet jij eens een voorstel doen dan zal ik daar wel op reageren.

Met de log molaire extinctiecoefficient kun je berekenen wat de extinctie zou moeten zijn als je de ijklijn goed hebt gemaakt, het is dus een controle middel op een korrekte ijklijn.

Begin maar eens te berekenen wat de extinctie van een 1 mmol/l oplossing zal zijn.

Reageer