Water splijt proefje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Water splijt proefje

Een goeie dag dames en heren,

Ik hoop dat ik niemand stoor met het stellen van deze vraag, maar ik was bezig met een scheikundig proefje om water te splijten door middel van het toevoegen van elektriciteit. Daar over heb ik wat vraagjes.

Het proef je ging als volgt:

Warm water in een glas water.

Daarna het toevoegen van zout aan het mengsel.

Volgens het officiële proefje moest je te werk gaan door 2 potloden in het water toe te voegen (potloden die aan beide kanten geslepen waren). Deze moest je dan elektrocuteren met een batterij om chloor en waterstof uit het mengsel te scheiden.

Het proefje was interessant om te zien hoe beide stoffen uit het mengsel gescheiden werden.

Ik besloot echter daarna om te proberen het mengsel op te voeren en heb de geleidingsdraden (ijzer) direct in het water toegevoegd. Mijn doel/poging achter deze proef was om een geheel nieuw mengsel uit het zoutwater te halen, Ik had Natriumhydroxide in gedachte maar weet niet of ik dat uiteindelijk bereikt heb.

Het goedje wat ik uiteindelijk kreeg heb ik gefotografeerd met een beschrijving erbij, ik hoop dat deze duidelijk is, de eerste afbeelding is een uur na het maken van het mengsel en is al redelijk tot rust gekomen (groen zit hier aan de boven kant en de onderkant). Hier komen mijn vragen:

Weet iemand misschien wat voor mengsel hier gemaakt is? Het groene was een totaal onverwachte reactie (maar dit gebeurde ook na dat ik het proefje meerdere malen herhaalt heb). Het zou kunnen dat het gemengd is met ijzer aangezien stukjes ijzer los gebrand of gebeten zijn van de geleidingsdraden. Ook zou het kunnen dat het een ander onvoorzien mengsel is aangezien ik gewoon kraanwater en keuken zout heb gebruikt. Ook na het schudden van het mengsel zie je heel snel duidelijke lagen in het mengsel ontstaan.

Ook had ik een vraag over het scheiden van het zoutwater. Ik vroeg mij af of het chloor aan de positief of negatief geladen kant van de van de geleidingsdraden vrij kwam, en hetzelfde met waterstof. Bij het scheiden met direct contact (ijzerdraadjes in het water) bruiste alleen de negatief geladen kant. De positief geladen kant kreeg een zwart laagje rond het ijzer. Mijn gok was dat het chloor aan de positief geladen kant vrij kwam (aangezien chloor negatief geladen is in natriumchloride) en dat het waterstof vrij komt aan de negatief geladen kant (aangezien waterstof positief geladen is in water).

Ik hoop dat ik hier niemand mee stoor en dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :).

Groetjes,

Bart

PS:het laatste plaatje is niet relevant. Ik gokte dat ik een sterke basis had gecreëerd en vroeg me af hoe dat zou reageren met een duidelijk zuur (augurken zuur).

Afbeelding

Berichten: 318

Re: Water splijt proefje

Dag Zevenstorms,

Eerst en vooral: kun je de foto's ofwel kleiner maken, ofwel onder elkaar zetten?

Zo wordt dit topic heel wat leesbaarder.

Wat je moet weten is dat als je electrolyse wil toepassen, je dat met inerte elektroden moet doen. Ijzer is niet inert, en zal dus in de elektrochemische reactie verbruikt worden als je er stroom door stuurt.

Grafiet (potlood) elektroden zijn dat wel, en daarom dat ze dus aanraden het daarmee te doen.

Verder kan ik nog zeggen dat (ook al is het op zo'n kleine schaal) het niet zó verstandig is om chloorgas te gaan ontwikkelen. Doe het zeker buiten, gezien dat goedje niet al te gezond is (zie WW-I)

Wat betreft het groene goedje:

- ben je zeker dat je ijzer-draden hebt gebruikt? De groene neerslag die je krijgt zou misschien wel een koper-complex kunnen zijn. (dat heeft al eens die blauw-groene kleur)

Alleszins: een cursusje elektrochemie kan jouw vragen hieromtrent, en de haalbaarheid van je experiment serieus heel wat ophelderen! ;)

Reageer