[scheikunde] Kolomchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Kolomchromatografie

Goede avond,

Een weekje terug heb ik een experiment over kolomchromatografie gemist. Van een klasgenootje heb er een samenvatting over het experiment gekregen. Ook kreeg ik een paar vragen mee. Een vraag waar ik niet uit kwam, was waarom de kolom bij een kolomchromatografie niet droog mag staan. Volgens mij is er dan toch wat verandert en kan er niet zomaar een oplosmiddel aan toegevoegd worden. Zou iemand mij hier meer uitleg over kunnen geven?

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Waaruit bestaat de 'vulling' van zo'n kolom?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

De vulling bestaat uit aluminiumoxide. Er gaat een mengsel van kaliumpermanganaat en kaliumdichromaat door heen.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat de kolom niet droog mag staan omdat de kolom dan in elkaar zakt?

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Zakt de vulling naar beneden als deze droog komt te staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

LizanneS schreef: Wat een fantasie..

Nee, dat is niet de reden dat de kolom niet droog mag staan.
Nou.

Dat is wel degelijk een reden (naar mijn weten zelfs DE reden) dat een kolom niet droog mag staan.

Het is geen 'droge' vuling maar een suspensie. Bij drogen ontstaan er scheuren in het aluminiumoxide waardoor het scheidend vermogen weg is.
Denk jij dat het goed is voor de vulling van de kolom als deze droog komt te staan?
Aluminiumoxide doet niets met oplosmiddelen hoor. Het reageert niet, het lost niet op, niets.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Ja hallo, even je bericht editen terwijl ik je aan het quoten ben hè?

:P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Ja sorry. Ik had mij vergist in het onderwerp.. zelf doe ik veel met HPLC en bij de LC kolommen doen wij altijd stopjes in de zijkanten zodat de kolom niet droog wordt. Ik las de vraag nog eens over en kwam erachter dat het daar helemaal niet om ging, dus sorry! Ik denk ook dat het inzakken van de kolom een oorzaak is van het droogstaan.

Reageer