[scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Hoi iedereen,

Zo meteen begint mijn examen scheikunde dus ik zit een beetje in de stress.

Kan iemand mij uitleggen wat een dipoolmolecuul precies is?

En hoe je kan zien dat het een polaire stof is?

Verdere tips voor het vwo examen zijn welkom!

Hopelijk kan iemand me nog helpen.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Oeioei... als je dat vlak voor je examen nog niet weet ben ik bedroefd :( en dat op het VWO :( :( Afbeelding

Een dipool is een molecuul waar 1 'kant' relatief meer lading bevat dan de andere 'kant'.

Een polaire stof heeft een netto dipoolmoment...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Ja sorry,

sommige mensen hebben nou eenmaal moeite met scheikunde.

Kan er ook niks aan doen.

Maar bedankt in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Tuurlijk, dat snap ik best hoor.

Maar 't is wel een erg basale vraag...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

water is een voorbeeld van een stof met een dipool, de H atomen zijn nogal positief geladen, en O is een atoom met een minlading. omdat het O atoom elektronen van de H's naar zich toe trekt; water is een polair. moleculen die geen atomen hebben die dit doen, zijn apolair. apolaire stoffen lossen goed op in apolaire vloeistoffen; polaire stoffen lossen goed op in polaire vloeistoffen, andersom werkt niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Atomen proberen dit altijd wel te doen, zodra een binding gevormd wordt tussen 2 verschillende elementen. Als je naar de elektronegativiteit kijkt, en je trekt die van elkaar af, kun je bijvoorbeeld zeggen of een binding ionogeen is, of covalent, maar ook hoe sterk een atoom trekt aan de elektronen van een gebonden atoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Je moet kijken naar verschillen in electronegativiteit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronegati...eit_van_Pauling

Bijvoorbeeld in methanol:

De C-H bindingen hebben een verschil in electronegativiteit van 2,5-2,1 = 0,4 en zijn dus apolair (want kleiner dan 0,5).

Dan de C-O binding: verschil is 3,5-2,5 = 1,0 en dat is groter dan 0,5 en kleiner dan 1,6, dus is die binding (en dus het molecuul) polair.

Maar dan is er nog iets waar je rekening mee moet houden, en dat is symmetrie.

CO2 bijvoorbeeld kan je je voorstellen als O=C=O

De C=O binding heeft zoals gezegd een verschil in electronegativiteit van 1,0, maar toch is dit molecuul apolair. Dit komt omdat het molecuul symmetrisch is, de 2 O atomen een beetje negatiever, en het C-atoom twee beetjes positiever. Omdat deze ladingen samenvallen heffen ze elkaar op en is het netto verschil 0 en dus apolair.

Dichloormethaan heeft dit bijvoorbeeld ook (ook symmetrisch, zoek maar op), maar freon (monochloormethaan) en chloroform (trichloormethaan) hebben géén samenvallende lading, en zijn dus polair. Probeer het maar eens na te gaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] dipoolmolecuul/polaire stof

Op papier ziet dichloormethaan er misschien symmetrisch uit, maar in het echt kun je dit vergeten. Het is niet puntsymmetrisch, alleen vlaksymmetrisch en heeft wel degelijk een netto dipoolmoment.

Reageer