stank kruipruimte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

stank kruipruimte

Hallo,

in onze woning staat een warmte pomp, deze is bijgevuld en heeft wat gelekt.

Nu ruikt het onder de kruipruimte al enige tijd naar uien.

De riolering is gecheckt en lekt niet

waar kan deze geur vandaan komen en wat kunnen we eraan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: stank kruipruimte

Misschien lukt het met bleekwater, dat bestaat ook in een geparfumeerde variant,

citrus of dennengeur.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: stank kruipruimte

De transportvloeistof is een koelkast/airco stof, dat stinkt niet volgens mij.

Of is er een andere stof gebruikt om bij te vullen?

Het kan zijn dat er een mercaptaan-achtig stofje aan is toegevoegd om een lekkage te kunnen ruiken, net als bij aardgas... sommige mensen vinden dat naar uien ruiken (beide zwavelverbindingen)

Berichten: 2

Re: stank kruipruimte

sjors11 schreef: di 17 mei 2011, 10:40
Hallo,

in onze woning staat een warmte pomp, deze is bijgevuld en heeft wat gelekt.

Nu ruikt het onder de kruipruimte al enige tijd naar uien.

De riolering is gecheckt en lekt niet

waar kan deze geur vandaan komen en wat kunnen we eraan doen?
Een zelfde probleem (uienlucht in de kruipruimte) dient zich op dit moment aan in mijn omgeving. Ik sluit (rottende) uien maar even uit als oorzaak. Op basis van de geuromschrijving zouden in theorie zwavelverbindingen en zelfs cyanide in aanmerking komen als bron. Ik ben erg benieuwd of de eerdere melder van het fenomeen een bewijs heeft gevonden op basis waarvan de bron geidentificeerd kon worden.

Berichten: 12.262

Re: stank kruipruimte

Gezien we er niets meer van gehoord hebben zal het wel opgelost zijn, vraag blijft hoe ;)

Heb je ook iets 'raars' als een warmtepomp in de kruipruimte staan?
Victory through technology

Berichten: 2

Re: stank kruipruimte

Nee, wel op enige afstand een WKO-systeem dat werkt met glycol, maar er is geen drukafname (of dip) geconstateerd, dus aanwijzingen voor een lekkage zijn er niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stank kruipruimte

Als je het alleen in het voorjaar ruikt kunnen het vleermuizen zijn. De mannetjes verspreiden dan een uiengeur. Ik zou zeggen google eens op vleermuizen en kijk dan ook eens naar de uitwerpselen, deze zijn heel kenmerkend en misschien vind je deze dan in de kelder. Probleem alleen is dat je er verder niets mee kunt behalve kieren dicht maken en dat wordt ook nog afgeraden omdat je ze dan kunt insluiten. Het zijn beschermde dieren.

Berichten: 12.262

Re: stank kruipruimte

Vleermuizen zijn wel een interessante optie.

Mocht dat de oorzaak zijn denk ik dat je toch wel vegunning kunt krijgen ze te verdrijven of verdelgen gezien rabies risico's?
Victory through technology

Reageer