Springen naar inhoud

excel

• Log in om te kunnen reageren

De Panda

De Panda

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 14:04

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem;

Ik heb in excel eenlijst gemaakt met daarin opgenomen adres en de bebouwde oppervlakte op dat adres. Nu is het per adres mogelijk dat er meerdere bebouwings oppervlakten zijn (bijvoorbeeld de woning en het tuinschuurtje). Nu ben ik alleen geintreseerd in het totale oppervlak.

BV;
adres bebouwingsoppervlak
achtersteweg4 75
achtersteweg4 617
achtersteweg4 1306

Zo heb ik een lijst van 34000 oppervlakten voor circa 14000 adressen. Met welke funcite kan ik alleen het totale oppervlak verkrijgen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 17 mei 2011 - 15:51

Met de som funktie en alle velden met een oppervlak selecteren.
bv =SOM(M16:R23)

Wimbola

Wimbola

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2011 - 18:17

Met de som funktie en alle velden met een oppervlak selecteren.
bv =SOM(M16:R23)

Dit is volgens mij niet wat TS bedoelt.

Per adres wil die een totaal en dan zou je zo'n 14.000 keer de formule SOM(....) in moeten voeren, ondoenlijk dus.

Er is wel een mogelijkheid met draaitabellen, maar daar moet je wel kaas van gegeten hebben (en ik lust graag kaas...) :P

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2011 - 21:11

In Openoffice heb ik een soortgelijk probleem een keer opgelost met een SUMPRODUCT, waarbij de eerste term een logische vergelijking is van de string-kolom met een string. De meeste termen zijn dan 0 * een oppervlak (als het adres niet hetzelfde is), maar de juiste termen worden met 1 vermenigvuldigd en tellen wel mee.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2011 - 09:40

Soms kan je dit soort problemen ook met een SUMIF in excel regelen, maar dan moet je waarschijnlijk nog wel een veld met unieke adressen maken.

Vb:
Col A = adres
Col B = opp.
Col C = uniek adres
Col D = SUMIF(A; C; B) dacht ik

Succes
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 19 mei 2011 - 10:56

Jurn zijn idee is bijna goed. Ik kwam er met één extra kolom ook niet uit, maar met een tweede ziet het er redelijk net uit. Zie de bijlage :)

Download hier...

Veranderd door Jorim, 27 januari 2012 - 18:59

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures