Verschil directe en indirecte titratie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Verschil directe en indirecte titratie?

Wie kan mij, simpel, uitleggen wat het verschil is tussen een indirecte en een directe titratie? In mijn boek (Chemie Overal) wordt het wel uitgelegd, maar ik snap deze uitleg niet helemaal, ik kan het niet in eigen woorden navertellen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verschil directe en indirecte titratie?

In een directe titratie ga je een bepaalde component in de oplossing titreren met een stof die ermee reageert. Op de één of andere manier kan je hier het equivalentiepunt waarnemen.

Klassiek voorbeeld: een zuur-basetitratie, zuur met base:

HA + MOH --> MA + H2O

met een indicator die een kleuromslag geeft.

Die indicatie is vaak een probleem, stel ik wil chloride in oplossing bepalen met een neerslagtitratie met zilvernitraat:

Cl- + Ag+ --> AgCl (neerslag)

bon, hoe zie ik mijn equivalentiepunt? Goeie vraag. Hier komt een indirecte titratie om de hoek kijken. Ik kan een gekende overmaat aan zilveroplossing toevoegen, al mijn chloride slaat neer. De overmaat aan zilverionen titreer ik weg met thiocyanaat SCN-:

Ag+ + SCN- --> AgSCN (neerslag)

het voordeel is dat een overmaat SCN- een rood complex vormt met ijzerionen: equivalentiepunt is te zien.

Met andere woorden: bij een indirecte titratie bepaal je de bepalen stof niet rechtstreeks, maar met een omweg.

EDIT

Dit doet men ook in jodometrie: als men een oxiderend product bepaald, voegt men een overmaat I- toe, de je oxidans reageert op gekende wijze om I2 te vormen, en die I2 kan je dan titreren met zetmeel als indicator.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 22

Re: Verschil directe en indirecte titratie?

Typhoner schreef: In een directe titratie ga je een bepaalde component in de oplossing titreren met een stof die ermee reageert. Op de één of andere manier kan je hier het equivalentiepunt waarnemen.

Klassiek voorbeeld: een zuur-basetitratie, zuur met base:

HA + MOH --> MA + H2O

met een indicator die een kleuromslag geeft.

Die indicatie is vaak een probleem, stel ik wil chloride in oplossing bepalen met een neerslagtitratie met zilvernitraat:

Cl- + Ag+ --> AgCl (neerslag)

bon, hoe zie ik mijn equivalentiepunt? Goeie vraag. Hier komt een indirecte titratie om de hoek kijken. Ik kan een gekende overmaat aan zilveroplossing toevoegen, al mijn chloride slaat neer. De overmaat aan zilverionen titreer ik weg met thiocyanaat SCN-:

Ag+ + SCN- --> AgSCN (neerslag)

het voordeel is dat een overmaat SCN- een rood complex vormt met ijzerionen: equivalentiepunt is te zien.

Met andere woorden: bij een indirecte titratie bepaal je de bepalen stof niet rechtstreeks, maar met een omweg.

EDIT

Dit doet men ook in jodometrie: als men een oxiderend product bepaald, voegt men een overmaat I- toe, de je oxidans reageert op gekende wijze om I2 te vormen, en die I2 kan je dan titreren met zetmeel als indicator.
Ah, ik snap hem! Dank je wel!

Reageer