bepalen van ijzersulfide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

bepalen van ijzersulfide

kan er mij iemand zeggen hoe je de aanwezigheid van ijzersulfide kan bepalen in een waterige oplossing (i.e. condensaat)

Berichten: 677

Re: bepalen van ijzersulfide

FeS is zeer slecht oplosbaar. Ik zou zeggen: aanzuren tot pH = 1 en dan (voorzichtig!) ruiken of je de geur van H2S kan vaststellen. De menselijke neus is daar zeer gevoelig voor!

Berichten: 552

Re: bepalen van ijzersulfide

sulfides zijn zeker aanwezig, ijzer ook. ik vroeg mij af of je ook kan bepalen of er werkelijk gebonden FeS aanwezig is. Het is zwarte slurry, welke nr boven komt drijven als je het water sample laat staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: bepalen van ijzersulfide

FeS zou juist moeten bezinken... is het niet olieachtig?

Berichten: 552

Re: bepalen van ijzersulfide

dacht ik ook dat ijzersulfide zou bezinken. het is vrij olie-achtig, als je het een tijdje laat staan (enkele dagen) dan verdwijnt de zwarte kleur. Ook als je het sample laat koken en waterstofperoxide aan toevoegt.

Het rare is dat ik niet zou weten vanwaar die olie komt. het gaat hier om overhead water (atmosferische destillatie van aardolie), maar olie komt over de top van de kolom niet aan te pas. Het overhead water wordt gescheiden van de nafta, welke zelf transparant is. Overhead koelers werken obv koelwater.

Reageer