chloorkoolwaterstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

chloorkoolwaterstoffen

Onlangs in het labo gewerkt met producten die broom bevatten. Nu heb ik een vraagje i.v.m. recycleren.

Aangezien de naamChloorkoolwaterstoffen is, veronderstel ik dat broom niet in dit afvalvat mag?

Berichten: 216

Re: chloorkoolwaterstoffen

Alle afvalvaten die ik tot nu heb gezien zijn voor halogeen houdende stoffen, ik heb nog nooit een afvalvat voor chloorkoolwaterstoffen gezien. Volgens mij is dit omdat ze halogeen houdende stoffen niet kunnen verbranden omdat dan de halogenen in de rook komen als het waterstofhalogeen, terwijl je andere solventen over het algemeen wel kunt verbranden waarbij er enkel CO2 en water vrijkomt.

Kun je er niet naar vragen bij diegene die het afval bij jullie verwerkt?

Ps. stikstoffen in oplosmiddelen zullen NO2 vormen, maar dat kun je er makkelijk uitwassen met NaOH, wat erg weinig kost op industriële schaal.

Berichten: 12

Re: chloorkoolwaterstoffen

Ik heb eens navraag gedaan en broom mag inderdaad in het afvalvat.

Het geldt dus voor alle halogenen... Enkel is de naamgeving in het practicum "chloorkoolwaterstoffen" wat ik persoonlijk wat slechter gekozen vind...

In ieder geval, bedankt voor het antwoord :)

Berichten: 840

Re: chloorkoolwaterstoffen

Het mag inderdaad niet bij het normale organiche afval. Volgens mij is de reden niet eens HCl en eventueel fosgeen wat bij verbranding ontstaat, welke makkelijk geabsorbeerd kunnen worden. Het probleem is dat er bij verbranding van deze stoffen dioxines en andere gechloreerde polyaromaten kunnen ontstaan welke erg schadelijk zijn.

Daarom wordt dit halogeenrijke afval voor zover ik weet nog op veel hogere temperaturen verbrandt dan normaal organisch afval, waarbij al het chloor (en andere halogenen) als HX ontwijkt (X=halogeen).

In principe vormen stikstoffen in organische moleculen bij verbranding N2, maar er zal inderdaad wat NO2 ontstaan.

Reageer