coca cola

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

coca cola

hoi,

Ik moet voor een practicum nauwkeurig bepalen hoeveel gram fosforzuur er in een liter cola zit.

Verder heb ik het volgende stukje tekst:

Je gaat eerst een hoeveelheid coca cola nauwkeurig afmeten. De cola is een tijdje gekookt om het opgesloste koolstofdioxide te verwijderen. Vervolgens ga je een nauwkeurig bekende hoeveelheid opgelost calciumhydroxide in overmaat toevoegen. Daarbij zullen twee reacties optreden tussen het opgeloste fosforzuur uit de coca cola en het opgeloste calciumhydroxide:naast een zuur/base-reactie(reactie 1) zal ook een neerslag ontstaan(reactie 2).

Vervolgens ga je de hoeveelheid hydroxide-ionen bepalen die na de reactie met het fosforzuur nog is overgebleven. Je gaat dat doen door te titreren met zoutzuur, met thymolblauw als indicator(reactie drie).

Ik moet nu eerst de drie reactievergelijken geven. Ik weet alleen echt helemaal niet hoe!Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: coca cola

Alle fosfaat zal neerslaan met calciumionen, hoe zou die reactie eruit zien?

Fosforzuur is als H3PO4 aanwezig, hoe zal deze volledig reageren met hydroxide?

Berichten: 10

Re: coca cola

3Ca(OH)2 + 2H3PO4 ---> Ca3(PO4)2 + 3 H2O

de calciumhydroxide splitst in Ca2+ en OH- . OH- vormt water met H+ van fosforzuur. calciumfosfaat slaat neer

OH- + HCl -----> H2O + Cl-

net zoals bij de vorige reactie vormt er water gevormd. bij zuur-base racties is dit altijd het geval: zuur+ base------> zoutvorming + H2O

Berichten: 13

Re: coca cola

Ik heb recent moeten werken met limonade / cola.

We moesten ook de prik eruithalen, schudden bleek net zo efficient, maar veel sneller te werken.

verder zit er behoorlijk veel fosforzuur in, je kan nagaan hoe goed je bepaling is door te vergelijken met wat er in zou zitten:

http://www.cocacolanederland.nl/Ingredienten/Fosforzuur.aspx

eventueel 2 testen, 1 met schudden 1 met opwarmen. om het verschil in CO2 te achterhalen

Berichten: 25

Re: coca cola

nitrox schreef: 3Ca(OH)2 + 2H3PO4 ---> Ca3(PO4)2 + 3 H2O

de calciumhydroxide splitst in Ca2+ en OH- . OH- vormt water met H+ van fosforzuur. calciumfosfaat slaat neer

OH- + HCl -----> H2O + Cl-

net zoals bij de vorige reactie vormt er water gevormd. bij zuur-base racties is dit altijd het geval: zuur+ base------> zoutvorming + H2O
 
1 bemerking voor de juistheid.
vebeter indien ik fout ben 
 
3Ca(OH)2 + 2H3PO4 ---> Ca3(PO4)2 + 3 H2O  dient te zijn  m 100% juist te zijn 3Ca(OH)2 + 2H3PO4 ---> Ca3(PO4)2 + 6 H2O 

juist?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: coca cola

Inderdaad dit moet zijn 6 H2O. Ik antwoord maar voor nitrox omdat hij al zes jaar niet online geweest is en het dus niet waarschijnlijk is dat hij jouw vraag nog zal lezen.

Berichten: 25

Re: coca cola

Margriet schreef: Inderdaad dit moet zijn 6 H2O. Ik antwoord maar voor nitrox omdat hij al zes jaar niet online geweest is en het dus niet waarschijnlijk is dat hij jouw vraag nog zal lezen.
Bedankt Margriet .. is weer extra informatie voor al de studenten die hier de volgende jaren zullen komen zoeken als ze chemie aan het studeren zijn.  Leuk dat er zulke fora bestaan . 

Reageer