stockoplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

stockoplossing

hey iedereen. men eerste post

ik zou moeten weten hoe je juist de concentratie van een stockoplossing berekend. die moet ik verdunnen met hcl en hiervan een ijklijn opstellen.

als ik alleen weet dat de stockoplossing 0.001m/l en dat hcl 0.1M. hoe moet ik dan verder? ik weet hoe je verdunningsreeksen maakt en hoe je die ijklijn doet, maar niet goed hoe je aan de concentraties komt voor op de y as

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stockoplossing

Wat voor een oplossing is je stockoplossing? Zout? Suiker? Kaliumperchloraat? Kwikcyanide?

En wat voor een metingen ben je aan het doen? Spectrofotometer? AAS? ICP? Titratie? HPLC?

Berichten: 552

Re: stockoplossing

stockoplossing van wat? als je weet hoeveel diluens (HCl in dit geval), je toevoegt aan een bepaald volume van een oplossing met een gekende concentratie, dan weet je toch simpelweg wat de concentratie is van de verdunde oplossing

c1 * V1 = c2 * V2

c2 = c1 * V1/V2

Berichten: 2

Re: stockoplossing

de meting is met spectrofotometer.

en ik weet niet wat de stockoplossing juist gaat zijn. maar ik heb denk ik zelf al een antwoord gevonden.

ik moet de verdunningen maken en dan van elke verdunning de concentratie berekenen met indd de formule c1*v1 =c2*v2

was gisteren door het veel leren wat in de war gebracht door andere :) toch al bedankt

Reageer