[scheikunde] conductometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] conductometrie

Hallo,

Ik ben bezig met mijn practicumverslag conductometrie en bij een paar vragen kom ik er niet uit.

De eerste vraag:

'Leg uit waarom bij het verwerken van de meetresultaten in grafieken liever met de specifieke geleidbaarheid en niet met de gemeten geleidbaarheid wordt gewerkt.'

Ik wist hier niets op, want ik wist niet wat ze hier met specifiek bedoelen. Bedoelen ze hiermee vaste waarden of iets anders?

Tweede vraag:

'Zuiver water met pH=7,00 geleidt de elektrische stroom ook (een beetje). Wat is de geleidbaarheid van zuiver water in Ohm^-1 als we een meetcel hebben met een elektrodeoppervlakte van 1,0 cm^2 en een afstand van 1,0 cm tussen de elektroden?'

Ik dacht dat er in water een evenwichtsreactie was namelijk: H+ + OH- --> H2O

Dus ik dacht als je de molaire iongeleidbaarheden van H+ en OH- optelt. Verder kwam ik er niet uit.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt hier een formule bij, maar ik heb geen idee welke.

Gr Nihm

Berichten: 252

Re: [scheikunde] conductometrie

Vertel eens hoe je de geleidbaarheid gemeten hebt. Als je in het meettoestel de celconstante hebt ingevoerd, meet je de specifieke geleidbaarheid. Zonder rekening te houden met de celcte meet je eigenlijk de geleiding. Bekijk het zo, als je tussen 2 elektroden in een oplossing meer afstand is, dan is de weerstand groter en de geleiding dus lager. Om hiervoor te 'compenseren' en dus verschillende metingen met elkaar te kunnen vergelijken moet je rekening houden met de celconstante.

De (specifieke) geleidbaarheid van water is hééél sterk afhankelijk van de temperatuur! Als je die niet kent kan je daar geen zinnig antwoord op geven.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] conductometrie

In deze discussie staat alles ook goed uitgelegd:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...opic=14915&st=0

Berichten: 8

Re: [scheikunde] conductometrie

hmmm, We hebben een geleidingssensor gebruikt. Ik weet niet meer welke eigenlijk. De proef is bij kamertemperatuur uitgevoerd.

Bedankt voor de link.

Reageer