[scheikunde] Scheikunde praktische opdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Scheikunde praktische opdracht

Beste leden,

Ik ben bezig met mijn scheikunde PO, en ben naar mijn mening redelijk ver gekomen. Ik ben echter onzeker of het allemaal correct is, en heb wat kleine vragen. Om mee te beginnen, dit is de opdracht:

Bepaling van het massapercentage Mohr"s zout in een mengsel

Mohr"s zout is de (triviale) naam voor de stof met de formule: (NH4)2Fe(SO4)2 6H2O. In het mengsel dat jullie gaan onderzoeken (G,H,I,J,K,L) is het Mohr's zout verontreinigd met natriumsulfaat.

Jullie gaan bepalen wat het massapercentage Mohr's zout in dit mengsel is door een oplossing met het Mohr's zout te titreren met een aangezuurde kaiumpermanganaat-oplossing. De permanganaat-ionen reageren in zuur milieu als oxidator.

Ik zou het fijn vinden als iemand globaal over mijn werk zou kunnen kijken:

We hebben een Indirecte titratie:

Indirecte titratie

we zetten eerst een stof A om in B

vervolgens ga je bepalen hoeveel B er is ontstaan door deze te titreren met C.

Stof A: Mohr"s zout: (NH4)2Fe(SO4)2 6H2O.

Stof B: Natrium sulfaat: Na2SO4.

Stof C: aangezuurde kaiumpermanganaat-oplossin: KMnO4

Vergelijking voor het oplossen van Mohr"s zout.

Afbeelding

Tijdens het titreren, gebruiken we B + C. Mijn voorspelling is dan dat Ijzer met de Kaliumpermangaat gaat reageren. De Ijzer in het opgeloste stof reageert met de permangaat ionen.

Twee halfreacties zijn dan:

Afbeelding

Totaal reactie:

Afbeelding

molenverhouding MnO4 - : 5Fe2+ = 1:5

Gemiddelde aantal in mL: (9.57+9.53)/2= 9.55

KMnO4 molariteit: 0,009635 M/L

Massapercentage berekenen:

Om te beginnen, moeten we het aantal mol uitrekenen van de KMnO4 doormiddel van:

9,55 x 0,009635 geeft 9,20 x 10^-2 mm of 0,92mol

Gevraagde stof, 5x zoveel mol dus : 0,92x5= 4.6mol Mohr"s Zout.



Dus we moeten het aantal gram van de Morh"z zout delen door het totaal aantal massa.

Aantal gram van Mohr"s zout: gram = Atomaire massa x aantal mol

4,6 x 391.8= 1.8kg

Er is 5mL 2M H2SO4-oplossing bij toegevoegd. Dat is dus 2x 98.079 =196,2 gram.

Totaal oplossing is dan 1802,28+196.158 = 1998 gram.

Massa percentage zou dan zijn: 1802/1998 x 100% = 90,19%

Nou weet ik nog steeds niet of ik dit allemaal correct heb gedaan. Het zou dus heel fijn zijn als iemand er even naar zou kunnen kijken. Daarnaast vroeg ik me af of ik eventueel nog iets met het aantal ml water moet toevoegen in mijn berekeningen (maar dat dacht ik van niet).

In ieder geval, alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Exogenesis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Scheikunde praktische opdracht

9,55 x 0,009635 geeft 9,20 x 10^-2 mm of 0,92mol

Daar zit een foutje, je zegt nu dat 92 micrometer gelijk is aan 0,92 meter. In het echt zit daar een factor 100000 tussen.

En dat had je ook wel aan het potje kunnen voelen, dat woog GEEN 2 KILO, of wel? Daar zit dus een probleempje bij de meeste scholieren, daar mist het stukje "is mijn antwoord wel logisch?" routinetje.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Scheikunde praktische opdracht

Fuzzwood schreef: 9,55 x 0,009635 geeft 9,20 x 10^-2 mm of 0,92mol

Daar zit een foutje, je zegt nu dat 92 micrometer gelijk is aan 0,92 meter. In het echt zit daar een factor 100000 tussen.

En dat had je ook wel aan het potje kunnen voelen, dat woog GEEN 2 KILO, of wel? Daar zit dus een probleempje bij de meeste scholieren, daar mist het stukje "is mijn antwoord wel logisch?" routinetje.
Ik hoop dat dat stukje van micrometers en meters sarcastisch was.

Alhoewel de fout wel daar zat, en je had inderdaad gelijk, dat stukje van die 2 kilo klopt niet. Dus bedankt daarvoor. Even op school naar gekeken, en heb het even gecorrigeerd. (Dit is maar een klad versie):

Om te beginnen, moeten we het aantal mol uitrekenen van de KMnO4 doormiddel van:

9,55x 10^-3 x 0,009635 geeft 9,20 x 10^-5 mol

Gevraagde stof, 5x zoveel mol dus : 9,20 x10^-5 x5= 4.6x10^-4mol Mohr"s Zout.

Alhoewel we de oplossing verdunt hebben (10ml van 100 ml) moeten we het dus moet 10 vermenigvuldigen. Dus 4.6x 10^-3 mol





Dus we moeten het aantal gram van de Morh"z zout delen door het totaal aantal massa.

Aantal gram van Mohr"s zout: gram = Atomaire massa x aantal mol

4,6x10^-4 x 391.8= 1.80 gram

We zijn met 2 gram van het stofje begonnen dus.

Massa percentage: 1.80/2,00x100%= 90,13% (wat dus grappig is, want zelfs met het verkeerde antwoord zat ik er dus niet ver van af)

Heb ik iets overgeslagen? Klopt er iets nog niet? Ik weet nu ook dat het 2e stofje was om het spul aan te zuren zodat de mangaat zich als oxidator kon gedragen.

Anyhow, nog maals bedankt Fuzzwood.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Scheikunde praktische opdracht

Nee dat was niet sarcastisch bedoeld, dat is het wezenlijke verschil in ordegrootte. 10-3 m = 1 mm, 10-6 m = 1 μm

(wat dus grappig is, want zelfs met het verkeerde antwoord zat ik er dus niet ver van af) <-- en van die statement klopt geen ruk. In het 1e geval zeg je nl dat je 1 liter 2M zwavelzuuropl erbij doet ipv te corrigeren voor die 5 ml; een factor 200 dus, en schijn je aan te nemen dat de zuiverheid afhangt van de hoeveelheid TOEGEVOEGDE (dus niet in het monster zittende) zwavelzuur; ergo, toevoegen van 0 ml zwavelzuuroplossing zou leiden tot een 100% zuivere stof. :P

In het 2e (en goede) geval kijk je daadwerkelijk naar hoeveel het monster woog, en voor de rest is op die berekening dus niets aan te merken.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Scheikunde praktische opdracht

Fuzzwood schreef: Nee dat was niet sarcastisch bedoeld, dat is het wezenlijke verschil in ordegrootte. 10-3 m = 1 mm, 10-6 m = 1 μm

(wat dus grappig is, want zelfs met het verkeerde antwoord zat ik er dus niet ver van af) <-- en van die statement klopt geen ruk. In het 1e geval zeg je nl dat je 1 liter 2M zwavelzuuropl erbij doet ipv te corrigeren voor die 5 ml; een factor 200 dus, en schijn je aan te nemen dat de zuiverheid afhangt van de hoeveelheid TOEGEVOEGDE (dus niet in het monster zittende) zwavelzuur; ergo, toevoegen van 0 ml zwavelzuuroplossing zou leiden tot een 100% zuivere stof. :P

In het 2e (en goede) geval kijk je daadwerkelijk naar hoeveel het monster woog, en voor de rest is op die berekening dus niets aan te merken.
Nee, maar ik bedoelde dat het dus wel grappig was dat de antwoorden toch zo dicht bij elkaar liggen, terwijl de ene zoals je al aangaf, totaal verkeerd berekend was.

In iedergeval, al erg bedankt voor de moeite! Dit ziet er al een stuk beter uit =)!

Reageer