[scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 138

[scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

Hallo,

Binnenkort komen de examens eraan en ben ik dus ook al begonnen aan het voorbereiden van de examen leerstof. In de klas hebben we het gehad over neerslag reacties. Al begrijp ik enkele dingen niet.

Dit is de opdracht:

We voegen calcimdinitraatoplossing(1) en trinatriumfosfaatoplossing(2) samen.

1. Schrijf de dissociatiereacties van (1) en (2) onder elkaar. = Dit deel snap ik en is niet moeilijk.

2. Pas de coëfficiënten aan: pas de equivalentieregel toe op de ionencombinaties die onder elkaar staan.

In mijn boek doen ze nu dus (1) maal 3 en de (2) maal 2. Dit begrijp ik niet omdat als je alle ionen optelt kom ik nog steeds 0 uit zonder de coefficienten aan te passen?

Iemand die me kan helpen?

Bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

Wat gebeurt er als je die twee oplossingen bij elkaar voegt? Voor díe reactievergelijkingen is het nodig dat je de coëfficiënten aanpast.

Berichten: 138

Re: [scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

Het is me gelukt om er zelf achter te komen. Al was het in het begin moeilijk redeneren. Misschien dat ik in de toekomst nog meer vragen zal hebben.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

We voegen calcimdinitraatoplossing(1) en trinatriumfosfaatoplossing(2) samen.
Bij zouten mag je geen mono-di-tri etc. gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

Xasuntox schreef: We voegen calcimdinitraatoplossing(1) en trinatriumfosfaatoplossing(2) samen.
Bij zouten mag je geen mono-di-tri etc. gebruiken.
Hoe geef je dan het verschil aan tussen H3PO4, H2PO4- en HPO42-

Berichten: 94

Re: [scheikunde] reactievergelijking van een ionenreactie

phosphoric acid / dihydrogen phosphate ion / monohydrogen phosphate ion / phosphate ion

alleen bij de ionen van meerwaardige zuren speelt de mono-di-tri naamgeving een rol om het aantal waterstoffen aan te geven, echter als je stelt: Na3PO4 is trinatriumfosfaat, dan staat dit erg knullig

Reageer