[scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

wij moesten op school een geleidbaarheid titratie doen. soda oplossing en dan zoutzuur titreren. Bij mijn grafiek neemt de geleidbaarheid eerst een klein beetje af, daarna een klein beetje toe en dan gaat die opeens sterk toenemen.

ik dacht je hebt eerst deze reactie:

CO32-(aq) ¬¬ + H3O+(aq) → HCO3-¬¬¬(aq) + H2O (l)

Het eerste omslagpunt is het laagste punt van de grafiek.

Geleid CO3 (2-) dan beter dan HCO3(-) ofzo???

en dan deze: HCO3-¬¬¬(aq) + H3O+(aq) →H2CO3(aq) + H2O (l)

(H2CO3 wordt dan ook nog omgezet in CO2 en H2O: H2CO3(aq) →CO2 (g) + H2O (l))

na het eerste omslagpunt gaat hij eerst nog langzaam omhoog, waarom niet gelijk snel??

Die snelle stijging komt toch door de H3O (+) ionen die er gewoon bijkomen zonder ergens mee te reageren????

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Ben je bekend meteen buffersysteem? Zo nee, opzoeken wat het is en wat het doet.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

ik heb opgezocht wat het is.

dan gaat die H+ die je toevoegt dus eerst H2Co3 worden en dan CO2+H20 met die HCO3- klopt dit??

maar wat heeft dat met de geleidbaarheid te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Heel simpel: je hebt CO32- in oplossing, dit neemt steeds een H+ op, terwijl je steeds een negatief ion toevoegt. Verandert de totale hoeveelheid lading nu?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

je voegt toch helemaal geen negatief ion toe??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Denk je dat positieve ionen zomaar los door een oplossing zweven? Zou jij alleen Na+ ergens bij kunnen gooien zonder negatief ion zoals Cl-?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

o ja, je voegt ook Cl- toe. Maar waar hangt die geleidbaarheid vanaf? Van de ladingen??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Uiteraard. Om die reden geleidt gedeïoniseerd water dan ook niet ;) . Geen lading, geen geleiding. Hoe hoger de concentratie aan lading (en nu geef ik heel wat weg), hoe hoger de geleidbaarheid van de oplossing.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Maar H3O + geleidt toch veel beter dan Na+ of Cl-??? Ik dacht zoiets gehoord te hebben op school.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] geleidbaarheid van ionen en titratie

Dat klopt. Die kan heel snel protonen van de ene kant van een pot naar de andere kant brengen. Maakt echter niet veel uit als het water nogal basisch is; die protonen (van bijvoorbeeld een zoutzuuroplossing, zie daar de negatieve ionen ;) ) worden direct opgenomen.

ik heb opgezocht wat het is.

dan gaat die H+ die je toevoegt dus eerst H2Co3 worden en dan CO2+H20 met die HCO3- klopt dit??

maar wat heeft dat met de geleidbaarheid te maken?
Nu even samenvatten:

CO32- + H+ --> HCO3-

Dit gaat redelijk vlug, je geleidbaarheid zal flink afnemen. Cl- is een groter ion dan carbonaat en zal moeilijker migreren/voor geleiding zorgen. Daarbij is een 2-waardig ion nog altijd een 2x zo goede geleider dan een 1-waardig ion, een 2e reden waarom je geleiding afneemt.

HCO3- + H+ --> CO2 + H2O

Ook dit verloopt goed, je wisselt nu de ene - lading voor de andere in, terwijl er geen positieve lading extra bijkomt. Veel verandering in je geleidbaarheid zul je ook niet zien.

Pas als je bicarbonaat helemaal is omgezet, zal de geleiding sterk gaan stijgen.

Reageer