Grootste concentratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 52

Grootste concentratie

Hey allemaal!!

Ik vroeg me net iets af: kan je eigenlijk een concentratie zuur (in mol/liter) zo groot maken als je wil? want je kan bv toch geen concentratie maken van 50M H2SO4?? Dan heb je toch meer volume H2SO4 dan volume oplossing in totaal??

Ben ik hierin correct?

Thx! Gert

Berichten: 10

Re: Grootste concentratie

zuren kunnen logisch maximaal 100% zijn. maar zuren zoals HCl zijn gassen die opgelost zijn in water en dus niet 100% zijn maarde maximale % die kan worden opgelost. die concentraties vind je terug in het chemisch practicum.

H2SO4 geconcentreerd is 96% wat overeen komt met 18mol/l

Berichten: 52

Re: Grootste concentratie

nitrox schreef: zuren kunnen logisch maximaal 100% zijn. maar zuren zoals HCl zijn gassen die opgelost zijn in water en dus niet 100% zijn maarde maximale % die kan worden opgelost. die concentraties vind je terug in het chemisch practicum.

H2SO4 geconcentreerd is 96% wat overeen komt met 18mol/l
Maar dat wil dus zeggen dat in 1 liter oplossing 18 mol H2SO4 zit. Kan je op een of andere manier die twee gegevens omzetten naar dezelfde eenheid?

Kan je dus met andere woorden berekenen hoeveel liter of mol H2O er dan nog in die oplossing zit??

ik snap iets nog niet zo goed: kan die concentratie nog hoger liggen dan 18M? Of heb je dan meer volume H2SO4 dan volume oplossing in totaal?

Alvast bedankt!

Berichten: 10

Re: Grootste concentratie

zwavelzuur wordt maximaal verkocht aan 96% zwavelzuur en 4% water, dus 0,96L zwavelzuur en 0,04 water denk ik. er bestaat wel 100% zwavelzuur maar dat is te stroperig voor te gebruiken.

Berichten: 13

Re: Grootste concentratie

onder andere druk en temperatuur kun je nog hogere concentratie hebben ... maar waarom zou dat nodig zijn? als je iets zou nodig hebben dat een nog zuurder millieu maakt dan moet je maar eens kijken wat superzuren zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Grootste concentratie

Ja hoor, water heeft een concentratie van 55 mol/liter, en dat is een zuur met pH = 7 :P

Berichten: 52

Re: Grootste concentratie

hoi,

Oké, H2SO4 is dus maximaal op 18 mol/liter, maar dat wil dus zeggen dat je dus geen concentratie van bv 25 of meer mol/liter kan maken? Want dan heb je toch zogezegd meer H2SO4 in je oplossing dan totaal aantal liter oplossing? En dat is dan toch gewoonweg onmogelijk he?

Danjewel! Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Grootste concentratie

Jawel hoor.

Het punt is, dat je moet definieren wat 'concentratie opgelost' nog is.

Je kan ook 1 druppel water in een vat van 250 liter zwavelzuur laten vallen.

Je hebt dan grofweg 4600 mol zwavelzuur en 0.3 mol water.

Concentratie ~15000 molair H2SO4 in water.

Natuurlijk slaat dat nergens op. Je moet je afvragen wanneer je een oplossing nog een oplossing vindt.

Als je weet dat 1 liter water ongeveer 55 mol is, kun je wel enigszins redeneren dat in redelijkheid concentraties van meer dan 55M niet zo zinnig zijn. Maar 30M zou nog wel kunnen. Ik weet geen voorbeeld daarvan trouwens.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Grootste concentratie

Naar mijn idee zijn de gegeven antwoorden erg moeilijk.

Het is inderdaad dat voor iedere stof een maximum concentratie bestaat, nl. de concentratie in mol/liter bij zuivere stof. Voor zwavelzuur is dit iets meer dan 18 mol/liter, voor water is dit ongeveer 55 mol/liter.

Je kunt deze maximum concentratie eenvoudig uitrekenen als je de dichtheid van de stof weet. Bijvoorbeeld, goud heeft een dichtheid van 19,3 gram per cc. Dat is 19300 gram per liter. Het atoomgewicht van goud is 197 gram per mol. De concentratie goud in het zuivere metaal is 19300/197 = 98,0 mol/liter.

Inderdaad kun je in dit soort situaties niet meer echt van oplossingen spreken, want het gaat om de zuivere stof. Het begrip concentratie in mol/liter is echter nog steeds te berekenen. Hierbij wordt het begrip 'concentratie' simpelweg beschouwd als het aantal mol dat er in een liter past, onafhankelijk van of het nu gaat om een oplossing of een zuivere stof.

Voor vaste stoffen en vloeistoffen is de dichtheid vrijwel onafhankelijk van de druk. Zelfs bij duizenden atmosfeer druk zal de dichtheid van bijv. goud niet veel veranderen en ik denk dat om een dichtheid van 20 gram/ml te krijgen je echt een fabelachtig hoge druk moet realiseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Grootste concentratie

De "Bulk modulus" van goud is 180GPa, dat betekent ruwweg dat je het volume met 1% kunt verkleinen door het onder 1.8GPa te drukken, dus 5% bij 9GPa = 90kbar.

Berichten: 3.145

Re: Grootste concentratie

Dat is inderdaad een extreem hoge druk. Voor maar 1% verandering heb je dus al ongeveer 18000 atmosfeer druk nodig. Dat zijn omstandigheden zoals je die nergens aantreft, behalve diep onder het oppervlak van planeten en sterren.

Reageer