Ion-dipoolkrachten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Ion-dipoolkrachten

Hallo,

Volgende week heb ik examen chemie en ik snap het deel over ion-dipoolkrachten niet zo goed.

In de cursus staat dat gehydrateerde ionen te beschouwen zijn als complexe ionen en een ingewikkelde samenstelling en bouwpatroon hebben. Het coördinatiegetal wordt bepaald door de afmeting van het centraal ion.

Als voorbeeld geeft men:

Al(H2O) dit wordt dan Al3+ 6H2O >> Al . (H2O)6 3+

Cu(H2O) wordt Cu2+ + 4H2O >> Cu . (H2O)4 2+

Klopt dit en kan iemand uitlegen hoe je zo'n oefening oplost?

Berichten: 677

Re: Ion-dipoolkrachten

Als dat je vraag is: er is geen eenvoudige uitleg waarom Al3+ 6 watermoleculen heeft en Cu2+ vier. (Dat laatste is trouwens niet helemaal correct: er zijn nog twee bijkomende watermoleculen, maar die worden op een grotere bindingslengte gehouden dan de andere vier.)

Een meer exakte uitleg vereist kennis van de Ligand veld theorie (LF, Ligand Field) maar ik vrees dat dat een beetje te ver zal gaan voor het secundair onderwijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Ion-dipoolkrachten

Ik denk ook niet dat je uit je hoofd hoeft te weten of te kunnen bepalen hoeveel watermoleculen het centrale ion kan coördineren.

Dit type verbindingen wil echter nog wel interessant zijn vanwege het feit dat ze in bepaalde zuur-base reacties als zuur kunnen optreden. Het is dan natuurlijk zaak dat je een correcte reactievergelijking kunt opschrijven voor het verliezen van een proton.

Reageer