[scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Beste mensen, ik heb wat moeilijkheden bij de oefeningen omtrend chemisch rekenen. Sommige oefeningen kan ik gemakkelijk maar andere oefeningen snap ik echt niets van. We hebben reeds 2 formule's gezien maar die helpen me niet echt voort. n = m / M --> Mol = Massa stof / Molmassa. c = n / V --> Concentratie stof = Mol / Volume. Oefeningen zoals deze heb ik echt geen flauw idee hoe je aan de oplossing komt, ik zit altijd wel ergens vast. Oefeningen op Chemisch rekenen: 1. Gegeven: 4 Na + O2 --> 2 Na2O - Hoeveel gram Na moet zich met de zuurstof verbinden om 2 Mol Na2O te bekomen ? - Hoeveel gram moet zich met zuurstof verbinden om 62 gram Na2O te bekomen ? 2. Gegeven: 2 H20 --> 2 H2 + O2 - Hoeveel mol zuurstof ontstaat uit de ontbinding van 1 liter vloeibaar water ? - Hoeveel gram water moet ontbonden worden om 10g waterstofgas te bekomen ? 3. Gegeven: 3 Ca + N2 --> Ca3N2 - Hoeveel gram Ca is er nodig om 100 gram Ca3N2 te vormen ? - Hoeveel gram N2 heeft men dan nodig ? Oefeningen op concentratie: 1. Hoeveel gram ammoniumfosfaat moet men afwegen en aanvullen tot 1 liter om een oplossing te bekomen die 0,25 M is ? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. groetjes, Deri

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Dit is simpele wiskunde en kijken naar verhoudingen.

1) Hoeveel atomen Na heb je nodig om 2 moleculen Na2O te krijgen? Hoeveel mol Na heb je dan dus nodig om 2 mol Na2O te verkrijgen? Wat is de molmassa van Na? Hoeveel gram Na heb je dus nodig?

Zo werk je dus alle vragen af. Ga nu niet in je volgende berichtje alleen het antwoord geven op het allereerste vraagje, maar werk de hele rits hierboven af.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Fuzzwood schreef: Dit is simpele wiskunde en kijken naar verhoudingen.

1) Hoeveel atomen Na heb je nodig om 2 moleculen Na2O te krijgen? Hoeveel mol Na heb je dan dus nodig om 2 mol Na2O te verkrijgen? Wat is de molmassa van Na? Hoeveel gram Na heb je dus nodig?

Zo werk je dus alle vragen af. Ga nu niet in je volgende berichtje alleen het antwoord geven op het allereerste vraagje, maar werk de hele rits hierboven af.
Snap hem niet echt hoor,

kan je niet de 1e vraag bevoorbeeld oplossen en je stappen

erbij zetten hoe je het hebt gedaan, zo kan ik misschien

zien hoe ik het moet doen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Wat snap je er dan niet aan? Iemand laten voorzeggen is makkelijk, heb nog steeds niet gezien wat je zelf zoal geprobeerd hebt. En zoals ik het nu zie: boek pakken en leren hoe je een reactievergelijking leest.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Wat snap je er dan niet aan? Iemand laten voorzeggen is makkelijk, heb nog steeds niet gezien wat je zelf zoal geprobeerd hebt. En zoals ik het nu zie: boek pakken en leren hoe je een reactievergelijking leest.
Er staan 50 oef in mijn cursus. Heb ze allemaal gemaakt, 40 ervan

kan ik en zijn zelfs makkelijk, gewoon formuletje toepassen en even

omrekenen. Maar met die oefeningen lukt het gewoon niet..

heb er 2 uur aan gezeten maar ik vind het gewoon niet..

Dit forum is toch om te helpen, of ben ik fout ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

Dit forum is er om te helpen op punten waar jij vastloopt. Aankomen met "ik snap het niet" leidt onherroepelijk tot de vraag welke punten dat zijn. Zo te zien is dat niet het rekenen (want anders lukken die 40 vragen ook niet) maar het lezen van een reactievergelijking. Klopt dat?

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Moeilijkheden bij Chemisch rekenen & Concentratie

yo,

zoals Fuzzwood al aangaf gaat het bij jou fout bij het lezen van de vraag!!!!

bij je eerste vraag wordt er gevraagd; hoeveel gram (m) Na is er nodig om 2 moleculen Na2O te vormen...

je weet dat Na een Molmassa (M) van 22.99, je weet ook dat er 4 mol (n) nodig is om 2 mol Na2O te vormen dus dan is het toch gewoon m=nxM....

greets,

Jaffaa

Reageer