[scheikunde] Oplossing berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Oplossing berekening

Hallo!

Ik zit met een vraagje...

Als voorbereiding voor een practicum stralingsbescherming dienen we de berekening van een oplossing voor te bereiden.

Er wordt een stockoplossing van 0,5 M H2SO4 gegeven (met activiteit van 77,7 MBq/ml) (hoeveelheid 0,9ml).

Vanuit deze stockoplossing moet een oplossing A gemaakt worden.

Gegeven: Oplossing A: Je moet 0,050 ml van de stock verdunnen tot 10 ml.

Uitwerking: Dit geeft dus een concentratie van 2,5x10-3 M.

Hierna dient een oplossing B gemaakt te worden.

Gegeven: Oplossing B: Je moet een 25 ml H2SO4 (0,1 M) oplossing maken, die een activiteit van 750 Bq/ml bezit. Hiervoor dien je oplossing A en de stockoplossing (0,5 M H2SO4) te gebruiken.

Hier zit ik al een tijdje mee vast...

Hoe kan ik de gevraagde oplossing B bekomen vanuit oplossing A en de stock??

Rekening houdend met de hoge kostprijs en de beperkte hoeveelheid van de stock is waarschijnlijk de gehele hoeveelheid oplossing A nodig en zo weinig mogelijk van de stockoplossing.

Dus eigenlijk is het gewoon een opgave waarbij 2 oplossingen met verschillende concentraties gegeven zijn, en waarbij er dan een bepaalde hoeveelheid moet uitgerekend worden van een concentratie die tussen de 2 gegeven concentraties inzit...

En toch vind ik het niet. :)


Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oplossing berekening

Sowieso onmogelijk: S bevat 0,00045 mol H2SO4, terwijl B 0,0025 mol H2SO4 nodig heeft.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Oplossing berekening

Onmogelijk?

Da's raar... Is nochtans een "officiële" practicumtekst...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oplossing berekening

Ok, dan is het misschien een beetje onduidelijk opgeschreven:

Er wordt een stockoplossing van 0,5 M H2SO4 gegeven (met activiteit van 77,7 MBq/ml) (hoeveelheid 0,9ml). <-- bedoel je hiermee dat je 9/10e van een ml aan stockoplossing hebt? Zo ja, dan kun je van S en B het aantal mol zwavelzuur uitrekenen. Verder is dit alleen uitvoerbaar als je een 2e bron voor zwavelzuur hebt.

Zoals ik het heb berekend:

0,5M zwavelzuur-oplossing bevat 0,5 mol zwavelzuur/l ofwel 0,0005 mol zwavelzuur/ml. 0,9 ml van deze oplossing bevat dus 0,00045 mol zwavelzuur.

B dient een concentratie te hebben van 0,1M zwavelzuur. 0,1M zwavelzuur-oplossing bevat 0,1 mol zwavelzuur/l ofwel 0,0001 mol zwavelzuur/ml. 25 ml van deze oplossing dient dus 0,0025 mol zwavelzuur te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oplossing berekening

Er is slechts 1 bron van radioactief materiaal. Hierdoor kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel van de stockoplossing er uiteindelijk in de 25ml moet zitten. Je rekent dan terug hoeveel zwavelzuur er nog bij moet, en daaruit bereken je dan hoeveel zwavelzuur je nog nodig hebt. En de rest tot 25ml vul je aan met water.

Reageer