hoe ontstaat warmte bij een reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

hoe ontstaat warmte bij een reactie

Hoi Hoi!

ik vroeg me net iets af:

warmte is een soort van energie, die ontstaat wanneer deeltjes sneller bewegen.

Mijn eerste vraag: Hoe komt het eigenlijk dat de temeratuur stijgt, wanneer de deeltjes sneller gaan?

En de tweede vraag: Hoe komt het dar er bij een chemische reactie (bv Al + NaOH) zo'n warmte ontstaat? Die deeltjes gaan toch niet plots sneller gaan ofzo?

Dankjewel!

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe ontstaat warmte bij een reactie

gertsteurs schreef: Hoi Hoi!

ik vroeg me net iets af:

warmte is een soort van energie, die ontstaat wanneer deeltjes sneller bewegen.

Mijn eerste vraag: Hoe komt het eigenlijk dat de temeratuur stijgt, wanneer de deeltjes sneller gaan?

En de tweede vraag: Hoe komt het dar er bij een chemische reactie (bv Al + NaOH) zo'n warmte ontstaat? Die deeltjes gaan toch niet plots sneller gaan ofzo?

Dankjewel!

Gert
Dit zie je verkeerd: deeltjes krijgen een hogere kinetische energie als de reactie exotherm is, hierdoor stijgt de temperatuur. Jij draait (zeer logisch overigens) oorzaak en gevolg om. Reacties zijn niets meer dan botsingen tussen deeltjes. Als de botsing maar hard genoeg aankomt (energiedrempel) kan een reactie doorgaan.

Je 2e vraag: Al(OH)3 is een stabielere stof dan metallisch aluminium in in een NaOH-oplossing. Hierbij wordt potentiële energie omgezet in kinetische energie, wat dus zoals boven vermeld, een temperatuurstijging tot gevolg heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoe ontstaat warmte bij een reactie

Nog sterker: temperatuur is geen gevolg van kinetische energie, het is een meting van de gemiddelde kinetische energie.

Een exotherme reactie eindigt met een grote "kracht" op de atomen die ze uit elkaar duwt. Daardoor gaan ze inderdaad direct sneller dan voor de reactie; er wordt dus direct een hogere kinetische energie gevormd en dus ook direct een hogere temperatuur.

Berichten: 52

Re: hoe ontstaat warmte bij een reactie

Hoe komt het dan dat die deeltjes sneller zullen bewegen?

En sommige stoffen reageren toch beter wanneer ze verhit worden (bv zilver in salpeterzuur), hoe wordt dat verklaard? Want normaal wordt energie gemaakt, doordat er juist snellere botsingen zijn, maar in dit geval is het toch juist omgekeerd: door toevoeging van energie zullen de deeltjes sneller gaan en dus sneller reageren, niet?

En nog even dit: Hoe moet je "energie" eigenlijk zien? Het zijn geen deeltjes, maar kan je het wel verlkaren, of moet ik gewoon aannemen dat dat gewoon bestaat :)?

Dankje wel

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe ontstaat warmte bij een reactie

Dat heeft te maken met een combinatie van gibbs vrije energie, enthalpie en entropie. Ik kan hier uren gaan zitten uitwijden over thermodynamica, maar daar heb ik geen zin in. Wikipedia heeft enkele goede artikelen hierover.

Over energie, ook van wiki: De energie van een systeem is de totale hoeveelheid arbeid die moet worden verricht om vanaf een grondtoestand tot de huidige situatie te komen.

Het is dus iets om een wiskundige vergelijking kloppend te kunnen maken. Om een gas op een bepaalde druk en temperatuur in een bepaald volume te krijgen is arbeid nodig. Het systeem heeft een bepaalde energie als er een bepaalde arbeid in wordt gestopt. Omgekeerd kan een 100% efficient systeem ook alleen maar precies die energie leveren.

Dit is overigens de 2e hoofdwet van de thermodynamica. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_wet_va..._thermodynamica

Reageer