amputatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer

amputatie

ik heb een vraagje. Als je een amputatie hebt ondergaan, heb je dan nog wel gevoel in je stomp. Kan je bijvoorbeeld met het uiteinde van je stomp nog warmte en koud voelen. Kunnen jullie mij helpen??

Berichten: 46

Re: amputatie

Een stomp wordt gewoon bedekt met een huidflap en als het goed is zitten in die huid nog zenuwbanen. Ik veronderstel dan dat het gevoel nog werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: amputatie

'leuk' weetje over amputaties:

soms hebben mensen nog gevoel in hun geamputeerde ledemaat. Je kan dan echt jeuk hebben aan je geamputeerde arm bijvoorbeeld.

In zo'n geval helpt het vaak om in de spiegel aan je andere arm te (laten) krabben.. daar tuint je kop volledig in.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: amputatie

De pijn die je voelt in ledematen die er niet meer zijn heet fantoompijn. En het klopt inderdaad dat je huidflap het geamputeerde deel, dus spier, bot en zenuwen bedekt. De zenuwen worden weliswaar opgezocht en soms wat opgetrokken en dan afgeknipt zodat ze terug in de diepte schieten. Het is nl verschrikkelijk pijnlijk als deze zenuwen wat uitlopertjes krijgen die vlak onder de huid gaan lopen. Soms als dit gebeurt en dit veel last veroorzaakt moet je dit opnieuw opereren.

En om het stomp oppervlak wat ongevoeliger te maken moet je eelt creeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: amputatie

Mrtn schreef:'leuk' weetje over amputaties:

soms hebben mensen nog gevoel in hun geamputeerde ledemaat. Je kan dan echt jeuk hebben aan je geamputeerde arm bijvoorbeeld.

In zo'n geval helpt het vaak om in de spiegel aan je andere arm te (laten) krabben.. daar tuint je kop volledig in.


Dit geldt ook voor mensen die zonder arm of been geboren zijn. Een vriendin van mij is geboren zonder rechter onderarm en heeft zelf ook wel eens jeuk of pijn daar.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Re: amputatie

Hallo San,

Ik heb zelf 3 jaar geleden ivm een verkeersongeval een amputatie moeten ondergaan aan mijn linkeronderbeen.

Inderdaad heb ik vaak fantoompijn, meest in mijn verdwenen voet, maar ook sensaties als prikkelingen, branden en jeuk aan plaatsen op het verdwenen lichaamsdeel.

Soms zelfs ook "natte en koude voet" of zo.

Het gevoel aan de stomp is iets anders en daar heb ik gewoon reele pijnsensatie.

Behalve dan op de plaats waar ik een groot stuk huidplastiek door transplantatie heb gekregen.

Daar heb ik helaas geen gevoel.

Een nadeel, want hier kan ik door belasting van de prothese veroorzaakte huiddefecten niet tijdig signaleren door pijn en zodoende wonden krijgen.

Hoop wat meer duidelijkheid te hebben verschaft hierover.

Ben je verder geintresseerd, bezoek dan mijn webstek http://www.1b1.nl

Groeten, Co

Reageer