[scheikunde] fosforzuur concentratie in cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] fosforzuur concentratie in cola

Hoihoi,

Ik heb een project op school waarbij wij een spectrofotometrische bepaling moeten uitvoeren om een voorschrift te testen op juistheid en precisie. Het voorschrift was voor het bepalen van de concentratie fosforzuur in cola.

Dit hebben wij gedaan met een fosfaatstockoplossing om een ijklijn te maken en een andere stockoplossing om de controlemonsters mee te maken. Beide zijn gemengd met ammoniummolybdaat en mohr's zout om een blauwe kleur te krijgen. Toen we het spectrum wilden opnemen kwamen we erachter dat we geen absorptie piek kregen. We hebben verschillende cuvetten met verschillende concentraties geprobeerd en er was wel een grote hobbel te zien, maar geen duidelijke piek. Een andere groep had ditzelfde probleem maar heeft na heel veel gedoe toch een hele kleine piek kunnen ontdekken. Nu hebben wij deze absorptiewaarde overgenomen en al onze oplossingen hierbij doorgemeten.

Nou is het probleem dat wij als concentratie van de controlemonsters 26ug/4ml hebben gepipetteerd, maar dat de gemeten waarden een gemiddelde hebben van 30.8ug/4ml hebben. Wij dachten eerst dat dit kon liggen aan de tijd dat de cuvetten hebben kunnen reageren, maar dit leek mij niet logisch. Ik vraag mij dus af of het zou kunnen komen omdat wij de cuvetten hebben doorgemeten bij een een verkeerde absorptiewaarde?

Groetjes! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] fosforzuur concentratie in cola

Heb je geen extra zuur toegevoegd bij het molybdaatreagens? Deze kleuring doet het alleen optimaal in een zure omgeving met een beperkt pH-gebied.

Heb je een blanco cola (zonder reagentia) meegenomen om te corrigeren voor de eigen absorptie?

Reageer