zelfabsorptie AES

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zelfabsorptie AES

Hoi,

ik zit in de knoop met volgende stelling. In mijn cursus staat dat zelfabsorptie kan verwaarloost worden indien er met lage concentraties aan emitterend

atoom wordt gewerkt. Ik zie dit echter niet goed in? Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Mercikes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zelfabsorptie AES

Dit heeft een beetje met kansberekening te maken. Verwacht je dat geëmitteerd licht van een atoom opgenomen wordt door een ander atoom van hetzelfde element als er veel of weinig van dat element aanwezig is?

De onderliggende vraag is: snap je hoe AES precies werkt? Zo nee, zoek dat even op ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: zelfabsorptie AES

Vaak voegen ze ook nog een hele grote overmaat van een ander ion toe welke niet absorbeert in die golflengte. Voor bepalingen van Ca2+ bijvoorbeeld wordt vaak Na+ toegevoegd. Volgens mij is dit puur om die kans waar Fuzzwood het over heeft nog kleiner te maken zodat het helemaal te verwaarlozen is, maar ik kan het ook mis hebben. (Mijn analytisch was niet zo geweldig :P )

Berichten: 2

Re: zelfabsorptie AES

Alvast bedankt voor de hulp, ik denk dat mijn frank ongeveer gevallen is.

Hoe ik het zie: indien men via vlamfotometrie de concentratie van Na+ ionen in een monster wilt onderzoeken wordt de oplossing verneveld en geatomiseerd in de vlam. Na+ en andere ionen worden in het centrum van de vlam in een hogere energietoestand gebracht en geven deze energie terug af onder de vorm van licht.

De geëmitteerde straling moet zich nu een "weg" banen doorheen de vlam (van het warme centrum naar de koudere rand van de vlam) vooraleer het naar buiten kan treden. Indien nu hoge concentraties van Na+ aanwezig zijn in het monster zullen zich in het koude gedeelte van de vlam reeds teruggevallen Na+ ionen bevinden die het uitredende licht van andere terugvallende Na+ ionen vertragen doordat ze deze energie nog eens opnemen. Indien dit veel gebeurt zullen er uiteindelijk minder fotonen de detector bereiken waardoor het signaal (intensiteit) verzwakt en er uiteindelijk een fout zit op de eigenlijke concentratie Na+ ionen in de oplossing...

Kan dit of zit er ik er compleet naast?

Reageer