Beta glucose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 74

Beta glucose

Ik heb een vraag: Waarom is beta glucose meer stabiel dan alfa glucose?

Ik weet dat bij beta glucose de OH-groepen afwisselend naar boven en beneden staan, waardoor de twee OH groepen aan de 'rechterkant' verder van elkaar af zitten.

Maar waarom precies wordt het molecuul hier meer stabiel van? Ik zou denken dat de OH groepen juist graag dicht bij elkaar zijn.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Beta glucose

OH-groepen zijn relatief groot, dus het is een kwestie van ruimte.

Je moet wel de stoelconformatie van je zesring tekenen;, waarin je ziet dat alle zijgroepen dan equatoriaal kunnen staan.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 74

Re: Beta glucose

Oke, klinkt logisch.

Maar zouden de zijgroepen nog niet verder uit elkaar staan als alle OH-groepen (en de CH2OH) axiaal zouden staan en de waterstofatomen equatoraal?

En nog een andere vraag (de stoelconformatie is helemaal nieuw voor mij): bij alfa glucose staat er dus een OH-groep axiaal, en de andere OH-groepen equatoraal?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 18

Re: Beta glucose

Maar zouden de zijgroepen nog niet verder uit elkaar staan als alle OH-groepen (en de CH2OH) axiaal zouden staan en de waterstofatomen equatoraal?
De zijgroepen staan het verst uit elkaar als ze equatoriaal staan. Als ze axiaal staan heb je te maken met diaxiale interacties en dat is niet gunstig. Dus liever de waterstofatomen axiaal.
bij alfa glucose staat er dus een OH-groep axiaal, en de andere OH-groepen equatoraal?
Probeer zelf die stoelconformaties te tekenen, dan kom je wel op een antwoord.

Reageer