[scheikunde] Uitleg Units enzym?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Uitleg Units enzym?

Hee allemaal,

Ik ben aan het leren voor een toets biologie, en nu was mijn vraag of iemand me kan uitleggen hoe een Unit werkt.

De definitie in het dictaat dat we hebben gekregen is: 1 unit is gelijkt aan de hoeveelheid enzym die 1 micromol substraat omzet per minuut.

Maar als je dan 5 units hebt, hoeveel heb je dan?

Of als je 10 micromol hebt?

Maar eerlijk is me dit niet helemaal duidelijk en ik kan het dus niet toepassen op de vragen die ik hierbij krijg. kan iemand me dit duidelijker uitleggen misschien met een voorbeeld?

Heel erg bedankt voor je hulp alvast!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Uitleg Units enzym?

Dan zet deze 5 micromol substraat per minuut om. Of 1 micromol elke 12 seconden.

http://www.innovabiosciences.com/images/st...tyExplained.pdf

Die link zegt dat een beetje verdekt als je naar de uitleg en omzetting van beide definities kijkt.

De daadwerkelijke hoeveelheid enzym ligt natuurlijk aan het type enzym en zijn omzettingssnelheid. 1 unit is dus een dynamische eenheid die genormaliseerd wordt aan een hoeveelheid enzym, zodanig dat de gegeven definitie klopt.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Uitleg Units enzym?

Ik heb er nog lang over heen gebogen gezeten, maar ik kom toch echt niet uit mijn som. Kan iemand me vertellen of ik op de goede weg zit? Anders beterkend het dat ik toch nog niks van die Units begrijp:

De vraag waar ik mee zit is de volgende:

als 1,0 ml van een enzympreparaat in een totaal assay-volume van 5,0 ml na 10 minuten resulteerd in de vorming van een concentratie product van 0,3 mmol per liter, wat is dan de activiteit van het enzym in U/ml?

1 U = de hoeveelheid enzym die 1 micromol substraat per minuut omzet

dus je moet de hoeveelheid substraat per minuut berekenen?

omdat de omzetting van substraat gelijk is aan de vorming van producte is dus de = 0,3 mmol/L = 300 micromol/L

dus 300 micromol in 10 minuten = 300/10 = 30 micromol/min Substraat

en nu nog per ml want je moet enzym activiteit in U/ml

30 micromol/min gaat per 1000 ml is dus 0,03 micromol/min/ml = 0,03 U/ml

Heb geen flauw idee of dit ergens in de buurt komt van het antwoord, dit zijn opgaven waarvan de antwoorden in de les zijn besproken en hier was ik niet bij die keer. Ik maak de opgaven nu als oefening op mijn toets, dus als iemand het zou willen nakijken en corrigeren heeeeel graag

Heel erg bedankt vast!

Vriendelijke groet

Reageer