oplossnelheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 150

oplossnelheid

Hallo,

eerste post hier :)

Mijn vraag is devolgende:

Men doet een experiment om de oplossnelheid van geneesmiddelen te bepalen.

Eerst lost men 0.5g op, in een ander experiment neemt men 2g.

In welke situatie zal het geneesmiddel eerst oplossen, en waarom?

Er zijn geen gegevens over grootte van geneesmiddelpartikels.

Ik krijg het gewoon echt niet verwoord, en zit een beetje in de knoop met mijn redenering:

Ik redeneer zo: oplossnelheid wordt o.a. bepaald door het aantal deeltjes in de oplossing, en hun gezamelijke contactoppervlak met het solvent.

Hier bots ik dan op een tegenstrijdigheid: in 2g zitten zowieso meer deeltjes, dus meer oppervlak, dus zou ik denken snellere oplossing, maar er is meer massa aanwezig? Dat klinkt toch niet logisch...

Naarmate het oplosproces doorgaat, zal de oplossnelheid zowieso dalen, omdat er minder contactoppervlak overblijft door het verkleinen van de geneesmiddelpartikeltjes. Daardoor zit ik dan nog meer in de knoop: 0.5g zal zo trager in oplossing gaan? Of toch nog sneller dan dat die 2g in de vertraagde fase van oplossnelheid komt?

pfff.. :p

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oplossnelheid

Wat is de definitie van "oplossnelheid" voor jou? Volgens mij zit je in de knoop met twee mogelijke definities: wordt het gemeten in "gram per minuut" of in "seconden"?

Als je die keuze hebt gemaakt zal het eenvoudiger zijn om de opgave te beantwoorden.

Berichten: 2

Re: oplossnelheid

Oplossnelheid is de snelheid waarmee het in oplossing gaat, dus niet hoe lang het duurt om het volledige geneesmiddel op te lossen.

2g geneesmiddel zal sneller in oplossing gaan. Het wil daarom niet zeggen dat de tijd om de volledige massa geneesmiddel op te lossen minder zal zijn dan in het geval van 0,5g. Dat zal nl. afhangen van beide snelheden.

Reageer