Gekruiste aldol-condensatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Gekruiste aldol-condensatie

De vraag is: geef de reactieproducten van de reactie van cyclohexanon met diethyl carbonaat in aanwezigheid van 1,5 equivalenten EtONa.

We hebben hier te maken met een ester en een keton; dus ik denk al snel aan een Claisen-condensatie. Ons reagens (diethyl carbonaat) heeft zelf geen α-protonen, en we hebben meer dan 1 equivalent base. Oftewel: er kan een gekruiste aldolcondensatie plaatsvinden.

Cyclohexanon wordt onder invloed van EtONa gedeprotoneerd, en bezit dus een -CH--CO- groep (een negatief α-koolstof naast de carbonylgroep). Dit hoort vervolgens aan te vallen op de carbonylgroep van diethyl carbonaat, maar volgens het antwoordblad valt het aan op COOEt (niet op CO(OEt)2). Waar komt dit vandaan?

Hoe wordt COOEt gevormd uit diethyl carbonaat onder deze omstandigheden?

Berichten: 18

Re: Gekruiste aldol-condensatie

Het antwoord heb ik inmiddels gevonden, althans, dat denk ik.

Nadat het tetrahedraal intermediair gevormd wordt door aanval op CO(OEt)2, wordt EtO- de vertrekkende groep zodat O- weer dubbelgebonden is met C.

Dus eigenlijk was de formulering op het antwoordblad misleidend.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gekruiste aldol-condensatie

Een product zal zijn dat COOEt aan cyclohexanon hangt. Je zal ook wel een product hebben waar één COOEt aan elke kant hangt, en ook wel waarbij cyclohexanon met zichzelf condenseert. De truc is dat je cyclohexanon langzaam toedruppelt.
This is weird as hell. I approve.

Reageer