[Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

[Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Ik ben al een tijdje me aan het verdiepen in doorlatendheden en de Wet van Darcy.

Maar ik kom er niet uit! Wellicht kunnen jullie mij helpen met dit probleem.

Ik heb een poreuze slecht doorlatende massa van zeg eens 5 meter diep. Deze laag is verzadigd met water. En heb een neerwaarte stroming van water door het pakket. Ik weet de doorlatendheid van deze laag bij veldcapaciteit en bij normale omstandigheden +/- 0,05 m/ dag.

Bovenop deze laag is een beter doorlatende laag waar ook water in staat, het waterniveau variert nagelang de seizoenen. Ik weet dat de waterdruk invloed heeft op de doorlatendheid van de slecht doorlatende laag.

Maar hoe moet ik de doorlatendheid (m3/m2/ dag) met het waterniveau in en op deze slecht doorlatende laag berekenen??

Thanks, :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Maar hoe moet ik de doorlatendheid (m3/m2/ dag) met het waterniveau in en op deze slecht doorlatende laag berekenen??
de eenheid tussen haakjes is fout om te beginnen.....

We verstaan onder de doorlatendheid :het aantal kubieke meters water dat een gegeven doorsneeoppervlak in een dag passeert

(bij een standaardverhang van 1 meter per meter (meter stijghoogteverschil over een meter afstand):

dus eenheid doorlatendheid is m3 /(m2*dag)

en die hoef je niet meer te berekenen, want als je je "m"-etjes boven en onder de deelstreep tegen elkaar wegstreept, hou je m/dag over, en dat is dus (zie je eigen tekst):
Ik weet de doorlatendheid van deze laag bij veldcapaciteit en bij normale omstandigheden +/- 0,05 m/ dag.  
reeds een gegeven dus!! :roll:

Dus je begrijpt er inderdaad helemaal niets van, of je hebt je vraag hier heel slecht geformuleerd c.q. overgenomen, of beide....... :P

Want die doorlatendheidsfactor "k" is een eigenschap van je grondsoort, en onafhankelijk van stijghoogtes, laagdiktes of wat dan verder ook.

In de elektriciteitsleer zou je deze eenheid vergelijken met:



(soortelijke weerstand)-1

k= 0,05 m/dag is overigens nog niet eens zo slecht doorlatend. Lijkt me een zavelgrondje of zo....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Jan bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel verder mee!! Ik vindt echter de verpakking van je antwoord niet gepast. Ik zet hier een probleem voor, waar ik niet uitkom en wordt gelijk behandeld als of ik weer op de school zit met een geegerde leraar voor me.

Excuses dan voor het verkeerd schrijven v de eenheid. En ik weet dat dat hetzelfde is als m/ dag. Ik wou middels het uitschrijven laten zien waar ik naar doel.

Maar de doorlatendheid is wel variabel als er een bepaalde waterdruk op de slecht doorlatende grond staat! En wou weten hoe de K zich 'gedraagt' dan als deze waterkolom in een goed doorlatende laag zit op deze slecht doorlatende laag.

Q= K*Az/e*(h+e)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Ik vindt echter de verpakking van je antwoord niet gepast. Ik zet hier een probleem voor, waar ik niet uitkom en wordt gelijk behandeld als of ik weer op de school zit met een geegerde leraar voor me.
Als mijn antwoord zo is opgevat hoop ik dat je wil aannemen dat hij slechts bedoeld was als een benadrukking van het feit dat er iets principieel mis is met je begrip van diverse definities, en dat dat aandacht behoeft. En niet om te denigreren. Kennelijk verkeerd opgevat, bij deze mijn excuses dan. :roll:
Maar de doorlatendheid is wel variabel als er een bepaalde waterdruk op de slecht doorlatende grond staat!
Nee, niet correct,
Want die doorlatendheidsfactor "k" is een eigenschap van je grondsoort, en onafhankelijk van stijghoogtes, laagdiktes of wat dan verder ook.
Zuivere berekeningen van die "k" zijn eigenlijk niet mogelijk. Op basis van korrelgrootteverdeling zijn er empirisch een paar formules (grontmij, Ernst) ontwikkeld die een idee kunnen geven van de orde van grootte van je "k", maar daar houdt het dan ook echt mee op.

Het debiet (waterstroom) dat door een bepaald pakket stroomt, is wél afhankelijk van laagdikte, verhang en doorlatendheid "k" van die grond. Daar zit dus mogelijk jouw begripsprobleem.

En ik kan die termen in die formule Q= K*Az/e*(h+e) zo gauw niet thuisbrengen. Dus als je die eens kan verklaren voordat ik de weg kwijt raak.... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Ik had het niet zo opgevangen ook mijn excuses ervoor. Ik zie dat je het goed bedoelt en dat je me ook echt verder wilt helpen, thanks!

En ik zie nu ook in dat ik inderdaad een aantal definities niet goed voor ogen heb. Ik ben niet geheel thuis in de materie (ieder zijn specialiteit).

Ik ben idd op zoek naar het debiet door deze laag heen. Mijn probleem is hoe ik dit berekend krijg en wat de invloed is van een varierend waterkolom op deze laag.

Ik ben water aan het ontrekken onder deze laag en wil uitrekenen wat ik maximaal kan ontrekken met als limiterende factor deze matig/ slecht doorlatende laag.

Q= debiet

K= doorlatendheid

Az= Oppervlak doorstroomgebied

e= dikte zandlaag

h= hoogte waterkolom

Berichten: 107

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Er zijn meerdee benaderingen om de doorlatendheid te bepalen, maar in de praktijk wordt altijd met de 'falling head test' of de 'constant head test' gewerkt. Googlen hierop levert wel hits.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Begrijp ik goed dat je water onttrekt uit een watervoerend pakket met goede doorlatendheid, dat bedekt wordt door en 5 m dikke laag met "k" 5 cm/dag, waarbovenop zich weer een goed doorlatend freatisch pakket bevindt? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

Ja ik heb een ontrekkingssysteem in een grind laag en door zetting en inklinken en veel organisch materiaal heb ik een aantal meters een slecht doorlatende laag. Daarbovenop zit weer een beter doorlatende laag.

Berichten: 107

Re: [Vloeistofleer] Doorlatendheid bij waterverzadigde bodem

met "k" 5 cm/dag


Die k-waarde is een grondeigenschap, maar de hoeveelheid water die doorgelaten wordt is ook nog afhankelijk van de druk.

Reageer