[scheikunde] Enkel pijl of dubbele pijl? (zuren en basen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Enkel pijl of dubbele pijl? (zuren en basen)

Hallo,

Ik ben nu bezig met zuren en basen(VWO 4).

Ik zie staan in het boek dat een sterk zuur (zoals Hcl) volledig wordt gesplitst in ionen.

Dus Hcl + H2O → H3O + Cl wordt dat.

En zwak zuur wordt niet volledig gesplitst in ionen,

Dus bijvoorbeeld CH3OOH + H2O ↔ H3O + CH3COO.

Dit vind ik wel logisch maar later in het boek komt onder andere deze vergelijking voor.(met een niet bestaan zuur)

HZ + H2O ↔ H3O + Z

Maar HZ is de zuur dus die geeft een proton aan H2O maar HZ wordt dan toch volledig gesplits in H en Z dus dan moet er toch ene enkele pijl staan?

Alvast bedankt,

Hans.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Enkel pijl of dubbele pijl? (zuren en basen)

Hallo,

in essentie zijn alle chemische reacties eigenlijk evenwichtsreacties.

Alleen is bij sommige reacties, de reactie in omgekeerde richting zodanig klein in vergelijking met die in voorwaartse richting.

In jouw voorbeeld gaat het als volgt:

de reactie van splitsing van HCl in ionen is zeer sterk: HCl komt dus enkel voor in geïoniseerde vorm.

De omgekeerde reactie: Cl- neemt een proton op ter vorming van HCl is zeer zwak.

Daarom gaat men de dubbele pijl in dit geval vervangen door een enkele, omdat de reactie in omgekeerde zin zeer zelden voorvalt.

De dubbele pijl legt gewoon nog eens de klemtoon op het feit dat het om een (merkbare) evenwichtsreactie gaat.

Bij het voorbeeld dat je gaf over het zuur HZ wordt er een dubbele pijl gebruikt, wat erop wijst dat er een evenwicht bereikt wordt tussen HZ en Z- in oplossing, en het dus om een zwak zuur gaat. Slechts een fractie van HZ zal protonen afstaan, zodat je zowel Z- als HZ bekomt in oplossing.

(ter vergelijking: als dit een sterk zuur was geweest, zou er een enkele pijl staan, en zouden er enkel maar Z-ionen en protonen in oplossing zijn)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Enkel pijl of dubbele pijl? (zuren en basen)

Maar dan kan ik in principe in de binas kijken, zo ja wanneer is wat sterk en zwak? Als het iets sterks is dat er uitkomt een enkele pijl komt er iets uit wat zwak is een dubbele pijl?

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Enkel pijl of dubbele pijl? (zuren en basen)

Ja inderdaad!

Je kan zien of je te maken hebt met een sterk of een zwak zuur door naar de zuurconstante (Ka) te kijken. De meeste handboeken/cursussen beschouwen een zuur met pKa (negatief logaritme van Ka) kleiner dan 0 als een sterk zuur, groter dan 0 als een zwak zuur.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Enkel pijl of dubbele pijl? (zuren en basen)

Ik snap het nu.

Echt super bedankt.

Reageer