Springen naar inhoud

[scheikunde] Substitutiereactie

• Log in om te kunnen reageren

Kolomchromatografie

Kolomchromatografie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2011 - 17:55

Mijn docent legde laatst uit dat bij een substitutiereactie, van bijvoorbeeld hexaan en Br2, er ALTIJD maar 1 deeltje van broom substitueert aan hexaan. Het andere broom deeltje zou reageren het H+ en vervolgens HBr vormen.

Nou was ik hierover wat meer informatie aan het zoeken en kwam vervolgens dit stukje tekst tegen: "Bij substitutie (zelfs zonder overmaat aan broom) kan meer dan 1 H-atoom in 1 hexaanmolecuul worden vervangen door een Br-atoom. Het hangt af van het toeval en de molverhouding broom-hexaan, welke h-atomen worden verangen. Sommige hexaanmoleculen kunnen nog onveranderd zijn, terwijl andere mogelijk al twee of meer H-atomen hebben ingeruild"

Mijn vraag is nu wanneer Br2 nou volledig substitueert en wanneer er HBr wordt gevormd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

yump

yump

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2011 - 18:06

je docent heeft gelijk.

er kunnen meerdere molen Br2 reageren met 1 mol hexaan. Als je 2 mol Br2 hebt en reageert met 1 mol hexaan krijg je 2 mol HBr.
Wil nog steeds niet zeggen dat elk molecuul hexaan in ook 2 Br atomen heeft. Er zal een mix ontstaan van niet gesubstitueerd, mon-, di, tri enz.

Kolomchromatografie

Kolomchromatografie

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2011 - 18:14

Is goed hartelijk dank!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures