DNA - lyseren - erytrocyten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

DNA - lyseren - erytrocyten

Hoi,

Ik heb een onderzoek gedaan naar de invloed van inhibitoren op de DNA-analyse.

Nu bij de eerste praktijkdag wilde ik een verdunningsreeks maken met bloed en bleek (gewoon dikbleek van de AH).

Zodra er meer dan 0.5ml bleek bij 1ml bloed werd toegevoegd, stolde de oplossing direct.

Ik dacht dat dit komt doordat de erytrocyten lyseren door het hoge zout gehalte in de bleek (natrium hypochloriet en natrium hydroxide). Klopt dit?

Want las ergens anders dat wanneer de zoutconcentratie daalt, de erytrocyten water gaan opnemen en dan lyseren.. Maar ik heb geen water in mijn oplossing zitten..

Enig idee??

Groetjes Milou

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: DNA - lyseren - erytrocyten

Nee? Wat denk je dat dikbleek is? Of zou die halve ml geen effect hebben?

Berichten: 8

Re: DNA - lyseren - erytrocyten

Tuurlijk heeft die bleek effect..

Alleen is nu de vraag wat het directe effect is? Of de erytrocyten inderdaad kapotklappen door de grote concentratie zout...

Bleek bevat natrium hypochloriet en natrium hydroxide. Het natrium hydroxide remt de afbraakt van natrium hypochloriet in natrium chloride.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: DNA - lyseren - erytrocyten

Ik zou de reden van de lysis eerder zoeken in het feit dat je er een stof bijgooit die je celmembranen zowat opvreet, dan dat de zoutconcentratie wat aan de hoge kant zou zijn...

Afgezien daarvan heb je wel gelijk dat veel cellen als je ze in een hypotone buffer gooit (dus met heel lage zoutconcentratie) zich vol gaan zuigen met water, waardoor het membraan zodanig verzwakt raakt dat het uit zichzelf of bijv. met een heel klein spoortje zeep al kapot gaat.

Reageer