[scheikunde] acetaalreactie sucrose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[scheikunde] acetaalreactie sucrose

hoi, ik ben hier aan het studeren voor mijn examen biochemie...

ik nu bij het hoofdstukje van disacchariden en ben aan het leren hoe die met elkaar binden.

ik snap niet helemaal hoe de molecule sucrose gevormd wordt...

ik snap dat de ringstructuur van een suiker gevormd wordt door een hemiacetaal en dat de disacchariden gevormd worden door een acetaal. ;)

normaal splitst er bij de vorming van een acetaal een H2O af.

als ik eens goed kijk bij de vorming van sucrose kan ik door vorming van een acetaal (of wat het dan ook mag zijn bij deze molecule) enkel twee H-atomen afsplitsen. is dit normaal? :-k

dan snap ik ook niet waarom dit een niet-reducerend suiker is. is het dan gewoon omdat er d.m.v. hydrolyse geen H2O op kan binden?

groetjes jins

Berichten: 150

Re: [scheikunde] acetaalreactie sucrose

Wordt sucrose dan niet gevormd door verknoping van 2 hydroxylgroepen?

Ik ben helaas niet meer zo thuis in glycosidische bindingen :p...

Wat ik wel weet is dat sucrose geen reducerend suiker is, en dit omdat er na ringopening, geen vrij aldehyde meer te vinden is. Dit vrije aldehyde werkt dan reducerend. Door vorming van de ringstructuur zal dus zoals je zegt dat hemiacetal gevormd worden. De hydroxylgroep (in feite een verborgen reducerende groep) zal verknopen met het ander reducerend uiteinde van de 2 de molecule.

Op die manier is er geen reducerende activiteit meer.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] acetaalreactie sucrose

zheddorz schreef:Wat ik wel weet is dat sucrose geen reducerend suiker is, en dit omdat er na ringopening, geen vrij aldehyde meer te vinden is. Dit vrije aldehyde werkt dan reducerend. Door vorming van de ringstructuur zal dus zoals je zegt dat hemiacetal gevormd worden. De hydroxylgroep (in feite een verborgen reducerende groep) zal verknopen met het ander reducerend uiteinde van de 2 de molecule.

Op die manier is er geen reducerende activiteit meer.
ja, maar lactose is wel een reducerend suiker en wordt ook gevormd door een hemiacetaal reactie... door binding van de 2 OH-groepen...

ik wil gewoon weten of het mogelijk is dat er enkel 2 H-atomen afgesplitst worden en of dat dan ook nog een acetaalreactie wordt genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] acetaalreactie sucrose

jins schreef:
zheddorz schreef:Wat ik wel weet is dat sucrose geen reducerend suiker is, en dit omdat er na ringopening, geen vrij aldehyde meer te vinden is. Dit vrije aldehyde werkt dan reducerend. Door vorming van de ringstructuur zal dus zoals je zegt dat hemiacetal gevormd worden. De hydroxylgroep (in feite een verborgen reducerende groep) zal verknopen met het ander reducerend uiteinde van de 2 de molecule.

Op die manier is er geen reducerende activiteit meer.
ja, maar lactose is wel een reducerend suiker en wordt ook gevormd door een hemiacetaal reactie... door binding van de 2 OH-groepen...

ik wil gewoon weten of het mogelijk is dat er enkel 2 H-atomen afgesplitst worden en of dat dan ook nog een acetaalreactie wordt genoemd.
ik ben er redelijk zeker van dat er niet alleen H2 wordt afgesplitst, daar zul je je ergens vergissen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer