NPLC vs RPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

NPLC vs RPLC

Hallo,

In de cursus Chromatografie staat dat RPLC ontwikkeld is omdat de analyte bij NPLC later elueert dan het solvent omdat het solvent polairder is dan het analyte. Ik dacht nochtans dat bij NPLC dat apolaire moleculen eerder elueerden dan polaire? hoe kan deze paradox uitgelegd worden?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: NPLC vs RPLC

bij NP gebruik je een apolair solvens, dus komen de apolairen eerst, en bij RP is het andersom.

Solvens elueert altijd eerst bij chromatografie (op SEC na)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 15

Re: NPLC vs RPLC

Typhoner schreef: bij NP gebruik je een apolair solvens, dus komen de apolairen eerst, en bij RP is het andersom.

Solvens elueert altijd eerst bij chromatografie (op SEC na)
Hoe verklaar je dan dat bij RPLC de componenten voor het solvent elueren?

Berichten: 677

Re: NPLC vs RPLC

componenten voor het solvent elueren
???

Bij geen enkele vorm van chromatografie komt er iets voor het solvent.

De tijd die het solvent nodig heeft om bij de detector te noemen wordt de mobiele fasetijd tm genoemd.

Berichten: 2.399

Re: NPLC vs RPLC

Als de vraagsteller zijn vraag letterlijk uit de cursus heeft overgenomen, dan zou ik een andere cursus zoeken. RPLC is namelijk om hele andere reden ontwikkeld.

Ik kan me trouwens voorstellen dat bij CE de analieten elueren voor het solvent. Bij geen enkele vorm van druk gedreven chromatografie is een betere bewoording.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: NPLC vs RPLC

Napoleon1981 schreef: Als de vraagsteller zijn vraag letterlijk uit de cursus heeft overgenomen, dan zou ik een andere cursus zoeken. RPLC is namelijk om hele andere reden ontwikkeld.

Ik kan me trouwens voorstellen dat bij CE de analieten elueren voor het solvent. Bij geen enkele vorm van druk gedreven chromatografie is een betere bewoording.
Of het hebben van een stationaire fase. Bij CE gaan sommige analieten voorlopen, en andere achter (afhankelijk van de lading)
This is weird as hell. I approve.

Reageer