[scheikunde] Hydraten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Hydraten

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem.

Voor een examen moeten we farmacopeeteksten kunnen bespreken.

Ik ben een beetje in de war door al de mono, di en hemihydraten.

Bv bij suxamethonium chloride, staat er bij de identificatie B dat we een roze neerslag krijgen, dit is Sux((Cr(SCN)4(NH3)2))2, is het hydraat hier al verdwenen? We wassen hierna met water, dan met alcohol en dan met ether.

we wassen met alcohol het overtollige water weg, wil dit zeggen dat de hydraten ook worden weggewassen? Want het smeltunt is 180 tot 185 graden.

Hoe heet de stof die ik geschreven heb eigenlijk?

Dan bij Lidocaine: we bepalen het smeltpunt zonder vooraf te drogen. (identificatie B)

Ik heb opgeschreven dat dit zo is omdat als we zouden drogen, we altijd een gedeelte van het hydraat achter laten, en telkens een verschillend gedeelte, zodat het smeltpunt ook telkens zal verschillen.

Bij identificatie C van Lidocaine moeten we het plots wel drogen. Wat is hiervoor dan de reden?

Dan heb ik nog een monografie van Codeine. Dit is een hemihydraat.

We bepalen in identificatiereactie A de maximale absorbantie. Er staat bij dat we dit doen op de gedroogde stof? Is hier dan geen probleem met hydraten die eventueel achter blijven?

Sorry als mijn vragen een beetje wazig gesteld zijn, maar ik vind het ook een beetje raar waarom er soms wel en soms niet gedroogd wordt. Ik snap er eigenlijk niets van.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Hydraten

Hydraten kunnen meer of minder stabiel zijn. Zo "verweert" soda (een kristalstructuur met 10 watermoleculen) als je het aan de lucht laat liggen. En als je het verwarmt lost het op in het kristalwater. Andere hydraten kunnen tot boven 100 graden Celsius worden verhit zonder te worden verstoord.

Een heel andere eigenschap is hygroscopiciteit: het vermogen van een verbinding om water aan te trekken.

En combinatie van hydraat-stabilitiet en hygroscopiciteit zal eisen stellen aan een betrouwbare bepaling. Voor de verbindingen die je in je voorbeeld geeft heb ik geen idee hoe het zit, maar waarschijnlijk kun je daar wel informatie over vinden.

Reageer