[scheikunde] 2 stoffen scheiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] 2 stoffen scheiden

Van mijn boek moet ik een manier vinden om 2 stoffen te scheiden.

Ze zien er ongeveer zo uit:

Stof 1:

(benzeenring) - O - C3H5

Stof 2:

H - O - (benzeenring met 1 H minder) - C3H5

Ik dacht eraan om aan beide stoffen een organisch zuur toe te voegen, waardoor stof 2 verandert in een ester, maar ik weet niet hoe ik ze dan kan scheiden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Wel, een OH-groep op een benzeenring is relatief zuur (een fenol). Beide zullen goed oplossen in, zeg, ether. Maar wat met de gedeprotoneerde vorm van je fenol?

(PS: zeker van de C3H5, is het dan een alkenyl-substituent?)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Oja, fenol is inderdaad een relatief zure ol, vergeleken met andere alcoholen.

Dus de als je die in water gooit, kom je een beetje H+ tegen en een beetje fenolaat (met de rest dat eraan vast zat) tegen.

Maar nu zit ik weer vast, kan iemand me misschien nog een hint geven?

En bedankt Typhoner voor de snelle reactie!

(De C3H5 is trouwens gewoon een aangeplakte propeen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Hoe zorg je dat je heel veel geladen fenolaat krijgt, als fenol een zuur is?

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Veel sterke base toevoegen lijkt me, waardoor je een oplossing van 2 ionen overhoudt.

Oh ja, nu heb ik misschien een methode (vast niet de beste, maar het is er wel een):

Aan allebei de mengsels dezelfde hoeveelheid base toevoegen en na afloop van allebei de pH meten. De minst basische zou dan de oorsponkelijke fenol zijn en de meest basische zou dan die ander zijn.

Alleen werd er gevraagd hoe je ze met een simpele test van elkaar zou kunnen onderscheiden en mijn verhaal klinkt niet echt simpel, dus kan iemand me misschien helpen met nog een manier bedenken?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Is het zo dat je de 2 stoffen elk apart krijgt en jij moet zeggen welke van de stoffen in welk recipiënt zit of zitten de stoffen samen in oplossing en moet je ze in aparte kolfjes krijgen? Na je laatste post kan ik niet zo goed meer volgen vrees ik.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Sorry voor de onduidelijkheid, de 2 stoffen zijn van elkaar gescheiden, je moet alleen erachter komen welke stof die fenol en welke stof die fenyl is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Mja zie je die ongeladen stof goed oplossen na behandeling met een base?

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Base heeft toch geen invloed op het oplossingsvermogen van die fenyl of wel soms?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] 2 stoffen scheiden

Base heeft toch geen invloed op het oplossingsvermogen van die fenyl of wel soms?
Ik zei gisteren
Beide zullen goed oplossen in, zeg, ether. Maar wat met de gedeprotoneerde vorm van je fenol?
Geladen deeltjes: lossen die goed op in een organisch solvens?

Lossen niet-geladen organische dingen goed op in water?
This is weird as hell. I approve.

Reageer