DEET

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

DEET

Hey iedereen,

Ik moet voor structuurchemie een 3D model maken van DEET (3-methyl-N,N-diethylbenzamide).

Afbeelding

Nou heb ik nog niet zo veel lessen gehad en ik vroeg me af hoe het nou zit met de hoeken tussen de verschillende atomen in het molecuul? Ik weet dat bij 2 aansluitende atomen de hoeken 180 graden zijn en bij 3 aansluitende atomen de hoeken 120 graden zijn (bijv. stikstof met daaraan 3 koolstof-atomen), maar hoe zit het met dubbele bindingen en een benzeenring?

Groetjes Rianne

Berichten: 677

Re: DEET

dubbele bindingen en een benzeenring


Dat is ook 120°. De bindingshoeken van een volledig verzadigd koolstofatoom (de ethylgroepen bij N en de CH3 groep op de ring) zijn 109,5°

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DEET

De stikstof met 3 koolstofatomen is niet altijd vlak, zie bijvoorbeeld ammoniak. De hoeken kunnen kleiner zijn dan 120 graden.

Als bij een koolstofatoom 3 bindingen bij elkaar komen waarvan 1 een dubbele binding kun je die dubbele binding voorstellen als iets dat boven en onder het vlak van de drie bindingen ligt. Als er dubbele bindingen bij elkaar in de buurt zitten (dubbel-enkel-dubbel) willen ze graag dat de twee vlakken waar ze omheen liggen in dezelfde richting liggen.

Reageer