relatie pKa en zuur of base in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 173

relatie pKa en zuur of base in water

Hallo,

Ik was laats op het internet aan het zoeken over meer informatie over pKa's van stoffen etc. en toen kwam ik op onderstaand topic uit:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=7116

Ik heb hier een reactie op geplaats, maar blijkbaar is het topic te oud ofzo, want mijn reactie is niet terug te vinden op dit forum.

In dit topic wordt gesteld dat stoffen met een pKa van groter dan 7 basich zijn (ik neem aan dat er bedoeld wordt in water).

Ik begrijp dit niet helemaal, want phenol is b.v. zuur in water maar heeft een pKa van 10.

Hoe kan je nu vertellen aan de hand van de pKa of een product zuur of basich is.

Ik zou zeggen als de pKa lager is dan 15,7 (pKa van water) wil het product liever een proton afstaan water en zal water dus een proton opnemen van je product.

Hoe zit het dan met stoffen als b.v. methaan deze heeft een pKa van ongeveer 50. Dit is hoger dan water. methaan wil dus minder graag zijn proton afstaan dan water. Methaan is dus niet zuur. Maar methaan is ook niet te protoneren want geprotoneerd methaan is veel zuurder dan geprotoneerd water. Hoe kun je dan bepalen of methaan in water nou iets zuur of iets basich is?

Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk.

m.v.g.

Edje

Berichten: 150

Re: relatie pKa en zuur of base in water

Hallo,

om te beginnen; vroeger had ik een beetje hetzelfde probleem..

Het is dus feitelijk zo dat men soms de vereenvoudiging maakt dat alles wat zuur is, een pKa heeft lager dan 7, en alles wat base is groter dan 7.

In feite maak je hierdoor een fout. Men moet altijd naar de structuur kijken van de verbinding. Enkel en alleen dan kan je besluiten als je met een zuur of base te maken hebt!

Een groep die een proton kan afsplitsen is kenmerkend voor een zuur, omgekeerd voor een base.

In het merendeel van de gevallen gaat die vereenvoudiging echter wel op,maar dus niet altijd!!

Het voorbeeld van fenol dat je gaf is zo een uitzondering. Via de structuur kan je zien dat er enkel een proton kan worden afgestaan. De pKa voor die reactie is 10.

Over dat methaan weet ik niet meer zoveel.. Een CH4 in water zal gewoon blijven bestaan als CH4 volgens mij.. Die pKa 50 duidt aan dat dit een heel zwak zuur is. Een CH3- ion is echter een zeer sterke base en zal enorm sterk een proton aantrekken.

Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: relatie pKa en zuur of base in water

zuur of basisch zijn, dat zijn twee totaal onafhankelijke begrippen. Het is de neiging een proton af te staan, of op te nemen. Het kan best zijn dat een stof geen van de twee doet (zoals inderdaad methaan. Die pKa-waarde is eigenlijk totaal fictief te noemen. Als ik methaan oplos in water, zal 1 van 1050 moleculen gedeprotoneerd zijn, en methaan lost niet eens op in water.).

Maar inderdaad moet je gewoon vergelijken met de pKa of pKb van het oplosmiddel, als die van jouw stof lager is dan van het oplosmiddel ga je iets zuur, resp. basisch hebben
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 173

Re: relatie pKa en zuur of base in water

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk.

gr,

Edje

Reageer