Springen naar inhoud

Fosforescentie/fluorescentie

• Log in om te kunnen reageren

DuchateauM

DuchateauM

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 12:40

Dag,

over een paar weken vertrekken we op kamp, en om de kinderen het beste nachtspel ooit te spelen zou ik dit willen doen met spullen die fluoresceren/fosforesceren. Eerst had ik gedacht aan doorzichtige dingen om daar de vloeibare kleurstof in te doen, maar dit was te duur geweest om te maken. Nu had ik het gedacht om een wit tshirt te laten verven met deze fluorkleur met fluoverf(liefst geel en groen). (OF toch voorwerpen vullen met fluo vloestof indien niet te duur!). Iemand een idee?

De 'fluoverf' in de winkel zelf, licht alleen maar op onder bestraling van blacklight.. En ik kan maar moeilijk heel het bos gaan vol hangen met blacklights :P. Ik had iets gelezen van poeder toevoegen aan de verf, maar ik vond er verder niets meer van.. Ik hoop dat iemand kan helpen,

alvast bedankt!

Gr. M.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 juni 2011 - 15:18

Voor fluorescentie/fosforescentie heb je helaas wel iets van een lamp nodig om het te laten plaatsvinden.
Je zoekt dus eigenlijk iets dat van zichzelf zonder hulp licht geeft?

Heb je al eens aan van die lightsticks gedacht?

http://www.glowit.nl/default.asp

Ze hebben daar zie ik ook electoluminescentie-draad. Licht op als je hem aansluit, met een lengte van 10 meter.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DuchateauM

DuchateauM

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 16:52

Dag Beryllium,

jaa inderdaad, ik zoek iets dat uit zen eigen licht geeft. Aan breeklichtjes had ik ook al gedacht, maar ik wou 'goudstaven' en 'zilverstaven' maken, dus iets met een grote oppervlakte, dus dat van verder zichtbaar is enzo. Ik wou de kinderen dat van het ene kant van het bos naar het andere kant laten brengen door middel van sluipen enzo.. Dus vrees ik dat een breeklichtje wat te klein is..

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 30 juni 2011 - 06:28

Hmm, als het met batterijtjes zou mogen kun je van die 'wannabe' waxinelichtjes kopen met knoopcel. Maar dat geeft weinig licht.

Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt hoeveel licht je nodig hebt. Weinig licht is te doen met batterijen, als je meer wil hebben wordt het lastig.

Is dat electroluminescentie-draad geen optie? Of is dat te kort?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DuchateauM

DuchateauM

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2011 - 16:47

Zo een electroluminescentie-draad is niet echt toepasselijk op het spel dat ik wou spelen..

Ik zou liefst zelf kleine voorwerpen (5cmx5cmx5cm ofzo) doen laten oplichten door fluorescentie/phosporrecentie, en liefst met 2 verschillenden kleuren, de bedoeling is dat elke kamp een kleur heeft, die kleur is bv fluoroze en ze moeten de fluogroene voorwerpen van het andere team gaan 'stelen' en dan terugbrengen naar hun kamp, maar ze moeten ook hun fluoroze voorwerpen beschermen, wie dan het meeste voorwerpen van het andere team heeft verzameld, wint.

Breeklichtjes zouden we kunne gebruiken als voorwerp, maar deze vind ik te klein en ze geven een te zwakke gloed..

Ik had ook gedacht om de kinderen een wit t-shirt te laten beschilderen met fluoverf, maar de fluoverf reflecteerd alleen onder invloed van blacklight, maar het was mooi geweest als die fluoverf uit zen eigen begon te schijnen zonder invloed van bestraling..

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 juli 2011 - 19:56

Voor wat de bedoeling is, is inderdaad die fluorescerende verf de beste optie. Het is daarmee niet te voorkomen, dat je een blacklight nodig hebt.
Er zijn wel wat stoffen die in daglicht oplichten, maar het zal altijd vrijwel niet te zien zijn, bovendien neem ik aan dat je de duisternis juist expres opzoekt!

Ik weet even geen olossing...

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 01 juli 2011 - 20:59

Mat witte plastic doosjes met batterij en ledlampjes?

DuchateauM

DuchateauM

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2011 - 21:51

Dat klinkt heel goed! Weet je misschien ook de prijs per stuk? Want we hebben namelijk een beperkt budget...

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 juli 2011 - 09:26

Niet mijn hobby maar ik zou eens naar een electronicazaak gaan, daar kost het een paar dubbeltjes hooguit. Een doosje zoeken bij Blokker, HEMA oid.
De batterijen zullen denk ik de grootste post vormen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures