Springen naar inhoud

vluchtige carbonzuur

• Log in om te kunnen reageren

Twente

Twente

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2011 - 22:06

Hallo,

Ik ben bezig met oliŽn en vetzuren. Er staat:
Door hydrolyse vrijgekomen vluchtige carbonzuren, zoals butaanzuur bederven de smaak

Op internet heb ik opgezocht wat vluchtige carbonzuren zijn. Het blijken carbonzuren zijn die snel verdampen. Maar kookpunt van carbonzuren is vrij hoog (300-400 graden celcius).
Ik snap dat dus niet. Ik heb geen gerichte vraag, maar vraag meer om uitleg.

Dank u

Veranderd door Twente, 29 juni 2011 - 22:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juni 2011 - 23:36

Kookpunt is indirect gerelateerd aan de dampspanning, en daar draait het in deze om.

Je kunt de dampspanning met een beetje thermodynamica waarmee ik je verder niet ga lastig vallen uitzetten tegen de temperatuur. Op een gegeven temperatuur zal de dampspanning gelijk zijn aan de omgevingsdruk. Op dat punt zal je vloeistof gaan koken.

Wanneer je echter een stof hebt met een al redelijk hoge dampspanning kan deze nog een hoog kookpunt hebben. Zou je de vergelijking hiervan opstellen, dan zul je zien dat de lijn die je uitzet tegen de druk als functie van de temperatuur maar langzaam stijgt.

Nu over die hoge dampspanning. Zelfs als deze lager is dan de omgevingsdruk kan een stof al verdampen, en dat is precies wat er gebeurt. Hoe hoger de dampspanning van een stof, hoe beter dit gaat. Daarom geeft spiritus en ethanol ook zo'n verkoelend effect, terwijl die wel pas koken rond de 78 įC.

Veranderd door Fuzzwood, 29 juni 2011 - 23:37

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2011 - 21:22

Azijnzuur is ook een voorbeeld van een "vluchtig" carbonzuur. Heb je daar het kookpunt al eens van opgezocht?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures