Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

Hallo allemaal!

Ik zit met een vervelende kwestie:

Ik heb thuis een potje (uit een chemiedoos) en daar staat op: "Natriumthiosulfaat Na2S2O55H2O", maar dat kan toch niet? Natriumthiosulfaat is toch Na2S2O3?? Of heeft dat te maken met die 5H2O, omdat het een hydraat is? (Maar dat kan volgens mij niets veranderen aan de thiosulfaat zelf, dacht ik...)

Help mij aub!! :)

Mvg, Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

je hebt gelijk. Of de naam, of de formule klopt niet. Ik denk dat de formule een typfout bevat.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

Natriumsulfaat is een stof dat hygroscopisch is (stoffen die water aantrekken). Met die H2O. Word aangegeven hoeveel moleculen water 1 natirumsulfaatdeeltje word opgenomen.

Berichten: 3.145

Re: Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

Natriumsulfaat is een stof dat hygroscopisch is (stoffen die water aantrekken). Met die H2O. Word aangegeven hoeveel moleculen water 1 natirumsulfaatdeeltje word opgenomen.
Allereerst gaat het hier niet om natriumsulfaat en ten tweede, de betreffende stof is niet hygroscopisch. Hetfeit dat er in een formule H2O voorkomt zegt niks over al dan niet hygroscopisch zijn.

De formule die op de verpakking van die stof staat is fout. De juiste formule is

Na2S2O3.5H2O

en de naam is natriumthiosulfaat pentahydraat.

Deze stof komt ook in watervrije vorm voor, dan is het Na2S2O3. Er bestaat ook een stof met de formule Na2S2O5 en die stof wordt natrium metabisulfiet genoemd. Van die laatstgenoemde stof bestaat alleen een variant zonder kristalwater.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

gezien de context (chemiedoos), is het hoogstwaarschijnlijk natriumthiosulfaat, dus Na2S2O3, met de aangeven hydratatie.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 52

Re: Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

Als het dan toch Na2S2O3.5H2O is, wat is dan de vergelijking als ik het in HCl oplos?

Na2S2O3.5H2O + HCl --> ??

(Ik heb het proefje gedaan: er kwam een of ander gas vrij en in een witachtige vloeistof ontstonden S kristallen (gele vaste stof))

Thx!

Berichten: 27

Re: Na2S2O5.5H2o of Na2S2O3?

gertsteurs schreef:Als het dan toch Na2S2O3.5H2O is, wat is dan de vergelijking als ik het in HCl oplos?

Na2S2O3.5H2O + HCl --> ??

(Ik heb het proefje gedaan: er kwam een of ander gas vrij en in een witachtige vloeistof ontstonden S kristallen (gele vaste stof))

Thx!
Ik kijk weinig op dit forum, dus een beetje late reactie:

Het gas is SO2, de witachtige vloeistof is een zwavel-suspensie.

Reactievergelijking:

S2O32- + 2 H3O+ ---> S + SO2 + 3 H2O

Thiosulfaat-ionen zijn dus niet stabiel in welk zuur milieu dan ook. De chloride-ionen doen er niet toe.

8-)

Reageer